понедельник, 25 октября 2021 г.

Група № 21 (І підгрупа) Українська мова

Урок № 35

                                            Двадцять друге грудня
Тема. Контрольна робота № 2. «Стилістична норма. Практична риторика»   (тести)
Завдання № 1   Виконайте тестові завданнями  з теми  «Стилістична норма»  за посиланням
Завдання 2 У робочому зошиті запишіть дату й тему уроку, уважно прочитайте завдання, виконайте їх.  Запишіть  назви рівнів, номера питань і варіанти відповідей.
Тестові завдання з теми «Практична риторика»  
Початковий рівень
1. Небажаною є етикетна форма:
А  Доброго ранку! Б  Доброго дня! В  Добридень! Г  Добривечір!
2. Небажаною є етикетна форма:
А  Добрий ранок!
Б  Добрий  день!
В  Добрий вечір!
Г   Вітаю!
3. Правильна форма вживання слів привітання міститься в рядку:
А  Добрий  ранок!
Б  Доброго часу доби!
В  Добрий день!
Г  Доброго вечора!
4. Помилковою є етикетна форма:
А  Пробачте!
Б  Вибачаюсь!
В  Перепрошую!
Г   Вибачте!
5. Не порушено правопис слів ввічливості в рядку:
А  Будь-ласка!
Б  Допобачення!
В  Перепрошаю!
Г Я вибачаюсь!
6. Укажіть рядок, у якому правильно названі оцінювальні мовленнєві жанри:
А  Похвала, осуд, листування, телефонна розмова.
Б  Характеристика, бесіда, інструкція, пояснення.
В  Похвала, характеристика, рецензія, осуд.
Г Представлення, повідомлення, рецензія, осуд.

                                                                                                                                       (3 бали)

Середній рівень

7. Назвіть складники телефонної розмови:

                                                                                                                                         (1  бал)

8. Вставте пропущені в тексті слова, що відповідають змістові.

     Ознакою особливої … …вважають такі початкові фрази:  «Ви можете з’єднати з»,

 «Чи не могли б ви повідомити»,  вжиті під час …… розмови.   Коли той, хто телефонує, не впевнений у правильності набраного номера, він послуговується формулами ….….. : «………», «……...».

                                                                                                                                         (2  бали)

Достатній рівень

9. Відредагуйте лист.

                                                                                                     Петренко Микола Івановичу

   Адміністрація ТОВ «Аграрій» запрошує вас прийняти участь у виставці-продажу сільськогосподарської продукції що проходитиме на протязі листопада місяця 2019 року по адресу м. Київ  Броварський проспект, 15.

 

З повагою, директор ТОВ «Аграрій»                                                       Олег Іванов

                                                                                                                                       (1 бал)

10. Продовжте у формі короткого представлення фразу:

На початку зустрічі маю нагоду розповісти про наш навчальний заклад

                                                                                                                                            (2 бали)

Високий рівень

11. Напишіть характеристику на  свого одногрупника або  когось із рідних чи знайомих.

                                                                                                                                    (3 бали)

Урок № 34
               Двадцяте грудня
                  Класна робота
Тема. Етикетні жанри (привітання, вибачення).
Підручник: «Українська мова. 11 клас» (рівень стандарту), О.Заболотний 
Посилання на підручник:
https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html    
Завдання  №  1    Запишіть  у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання №  2  Порочитайте уважно питання, подумайте й дайте на них  відповідь.
   Чи вважаєте ви себе вихованою людиною?
   Чи дотримуєтесь правил привітання?
   Чи відомі вам правила вибачення?
   Коли ми можемо попросити вибачення?
Якщо вам важко чітко й впевнено відповідати на всі чи  навіть деякі питання, тоді потрібно добросовісно поставитися до вивчення вищевказаної теми, усвідомлено підійти до опрацювання матеріалу &48.
Завдання № 3  Прочитайте уважно й законспектуйте визначення (привітання, вибачення) та структурні особливості вибачення (& 48,ст. 216-217).
Завдання № 4  Прочитайте тексти. Яку інформацію містять вони, чи цікава вона для вас? Порівняйте фрагменти текстів, чи обидва вони відповідають етикетним нормам?

          1. В Україні, зокрема в селах, з давніх-давен вітання було ознакою вихова­ності й шляхетності. Навіть незнайому людину в селі зустрічали (від старо­го до малого!) щирим і світлим «Добрий день!». Мабуть, через те так гірко, буваючи в українських селах в останні роки, бачити, як поволі відмирає ця добра традиція нашого народу, і тільки старші люди зігріють вітальним словом незнайомого подорожнього...

2. Неважко уявити , що почуває людина, коли зранку, зустрівши сусіда, не почує звичного «Доброго ранку!» у відповідь на власне привітання.  Мовчання закономірно  посіє сумнів: що трапилось? Звідки ота неприязнь? І на душі стане незатишно. А ще у міському транспорті вам додається «ей, девушка, подвинься», «чувак, не толкайся» або «женщіна, не пріться» й інші, ще «приємніші» словеса — і гар­ний настрій немов рукою зняло.

Завдання № 5 Виконайте вправу № 464 (ст.217). Прочитайте речення, знайдіть у них форми привітання, зверніть увагу на те, у якій мовній ситуації вони вживаються (як правильно узгоджуються з текстом)
Завдання № 6   Словникова робота в зошитах (можна зробити у формі таблиці «Формули вітання й вибачення». )Запишіть формули вітання, запам'ятайте їх і використовуйте у власному мовленні.

Добрий день, доброго дня, добридень, здрастуй, здрастуйте, вітаю, доб­рого здоров'я (здоров'ячка), здоров (був), здорові були (здоровенькі були), здрастуйте вам, привіт, салют, помагайбі; доброго ранку, добрий ранок; доб­рий вечір, добривечір.

Завдання  7  Перегляньте експрес-урок від О. Авраменка  про те, як правильно вітатися: 

https://www.youtube.com/watch?v=nIOzeAe3waE

Кожному з нас доводилось чути вітання «Салют!», часто вживане у фран­цузькій мові. В Україні воно дуже популярне серед молоді, є елементом моло­діжного жаргону. Це звертання передає взаємини повної невимушеності, рів­ності, фамільярності, а тому можливе лише між близькими людьми. Однак, перш ніж вжити його, варто добре подумати, чи доречний і виправданий ваш вибір.

Завдання  8   Виконайте вправу № 465 (ст. 217), Уважно прочитайте, доповніть словничок новими формулами привітання чи прощання, які знайдете в тексті. Запам’ятайте їх!
Завдання  9  Доповніть конспект новою інформацією

            Якщо ви штовхнули когось, проходячи перед ним або перед нею (у разі, ко­ли більше ніде пройти), скажіть «Будь ласка, вибачте мене» або «Прошу виба­чення»; коротка форма: «Вибачте», «Пардон» — менше підходить для такого вибачення. Але не вживайте форму «Вибачаюся».

Слово вибачаюся має у своєму складі колишній займенник ся, що був фор­мою від себе (порівняйте: голюся, миюся, чешуся...). Виходить, що людина, кажучи «вибачаюся», ніби вибачає саму себе, хоч насправді вважає, що зави­нила перед кимось. Треба казати: «Вибачте мені, пробачте, даруйте, перепро­шую».

Ненормативним є вислів «Я хочу вибачитися» чи «За цей вчинок треба ви­бачитися». Правильно: «Треба попросити вибачення», «Треба перепросити».

Замініть нехарактерний для української мови вислів приносити, принести вибачення на стилістично кращий варіант: просити, попросити вибачення; пе­репрошувати, перепросити.

Завдання 10  Про помилковість вживання слова  вибачаюся говорить й О.Авраменко. Перегляньте відео за посиланням: https://tsn.ua/video/video-novini/ekspres-urok-ukrayinskoyi-movi-yak-pravilno-prositi-vibachennya.html 

Завдання  11 Словникова робота в зошитах

      Запишіть формули вибачення, запамятайте їх і використовуйте у власному мовленні.

Просимо (прошу) вибачити (вибачення) за...; Вибачте! Пробачте! Даруйте! Перепрошую! Прошу вибачення! Вибач (те) мені! Пробач (те) мені! Даруй (те)! Перепрошую! Вибачай! Винен! Більше не буду!

Завдання  12  Виконайте вправу № 466 (усно)

Домашня робота

І. Вивчити  матеріал & 48.
ІІ. Виконати вправу № 468.
ІІІ. Опрацювати матеріал під рубрикою «Говорімо правильно», ст. 220.
ІV. Повторити вивчений матеріал, підготуватися до написання контрольної роботи.
 
Урок № 33
                Двадцяте  грудня
                Класна робота
Тема. Оцінювальні жанри (похвала, осуд, рецензія, характеристика).
Підручник: «Українська мова. 11 клас» (рівень стандарту), О.Заболотний 
Посилання на підручник:  https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html    
Завдання  №  1    Запишіть  у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання 2  Виконайте вправу № 455  (усно), ст.211 (у завданні І – замініть слово ПОЯСНІТЬ на З'ЯСУЙТЕ) 
Завдання 3 Опрацюйте матеріал & 47, ст. 211- 215 та картки-інформатора, складіть конспект
Картка-інформатор         

  Похвала — хороший, похвальний відгук про кого-, що-небудь; схвалення; слава, гордість (Тлумачний словник).

Осуд — це вияв негативного, несхвального ставлення до кого-, чого-небудь; міра покарання за що-небудь; категорично висловлена думка про кого-, що-небудь; присуд; те саме, що засудження (Тлумачний словник).

Рецензія — це стаття, що аналізує і оцінює який-небудь твір, спектакль, концерт і т. ін; критичний розбір твору, праці з метою рекомендування їх до друку, захисту і т. ін.; відзив.Це аналіз, розбір, оцінка публікації, твору або продукту, жанр газетно-журнальної публіцистики та літературної критики. Завдання рецензії:

•       оцінити, а оцінка — це співвіднесення з ідеалом;

•       висловити своє ставлення до твору;

•       допомогти аудиторії краще розібратися у питаннях тієї сфери, якої стосується твір, що рецензується;

•       побачити те, що не помітно аматору;

Рецензування (від лат. recensio — розгляд або англ. peer review) — анонімний розбір й оцінка оригінального наукового, науково-популярного або художньо­го (літературного, театрального, музичного, кінематографічного та ін.) твору; жанр газетно-журнальної публіцистики і літературної критики іншими екс­пертами. Використовується видавцями для оцінки представлених рукописів, а також при ухваленні рішення про друкування твору.

Мета рецензування — упевнитися й домогтися від автора відповідності до стандартів, прийнятих у конкретній галузі в цілому. Публікація дослі­джень або творів, що не пройшли рецензування, часто сприймається з недові­рою професіоналами.

Характеристика — опис, визначення істотних, характерних особливостей, ознак кого-, чого-небудь. Висловлення, відгук про кого-небудь; документ, який містить відгук, висновок про чию- небудь трудову й громадську діяльність, дає оцінку ділових і моральних якос­тей працівника (учня).   Характеристика видається з останнього місця роботи або навчання. Го­тує її керівник структурного підрозділу.  Під­писується керівником установи та засвідчується гербовою чи круглою печат­кою.

Характеристика подається при вступі до навчальних закладів, висуванні на виборні посади, переобранні, атестації, оформленні на роботу тощо. Залеж­но від призначення може бути виробничою, атестаційною, рекомендаційною, нейтральною.

види характеристик:

 Характеристика (література) — змалювання характерних рис персонажа, героя.

Характеристика (математика) — ціла частина десяткового логарифма.     

Характеристика — графічне зображення властивостей чого-небудь за допо­могою кривої; який-небудь основний графічний показник чогось.

Характеристика (техніка) — технічна характеристика машин і механізмів.

Завдання 4  Словникова робота в зошитах

Запишіть синоніми до досліджуваних слів, запам'ятайте їх і вживайте у про­цесі спілкування. Доповніть ряди власними прикладами синонімів.

Осуд:         осудження, несхвалення, нагана, огуда, погудка, засудження, засуд.

Похвала:   добрий відгук про когось (щось), схвалення, хвальба.

Рецензія:   відгук, відзив, критика, жанр, оцінка, відклик.

   Характеристика: функція, риса, особливість, сингулярність, якість, оцін­ка, параметр, коефіцієнт, атрибут, відгук, рекомендований лист, ярлик.

Завдання № 5  Прочитайте, подумайте, запам’ятайте…

        1. Похвала — дуже різнопланова дія. Це і підбадьорення, і провокація, і маячок в оцінці себе та своїх вчинків: «добре-погано», «правильно-неправильно», це вираз радості перемоги, це коригування поведінки... та багато ще справ у похвали! І залежно від дії та ситуації народжується її форма — не обов'язково в словах, похвала може виражатися в непомітному потиску руки, у швидкому поцілунку, виповненому гордості погляді...

        Похвала — це позитив. Почувши від вас похвалу, людина розуміє, що вам подобається, те, що вона робить; ви її підтримуєте, і в неї з'являється бажання продовжувати. У людини підвищується самооцінка і розуміння своєї значущості: «Якщо мене хвалять, значить, я хороший, роблю щось добре». Починаючи щось нове, пробуючи себе в чомусь, людина, яку раніше багато хвалили, буде впевненіше починати розвиватися в новій діяльності, буде знати, що її підтримають. Підтримка та похвала людині необхідні для її внутрішнього зростання.

користь похвали:

         Доречна похвала зміцнює впевненість людини у своїх силах.

         Похвала зближує нас один з одним.

         Прагнучи хвалити, ми вчимося бачити в інших хороше.

         Похвала підбадьорює і спонукає робити ще більше.

2. Чи Ви задумувались колись, наскільки глибоко в нашому житті вкоренив­ся осуд?  Не судження (аналіз, вияв своїх думок про вчинки), а саме осуд — своє­рідне «тавро», вирок ближньому. Ми, не знаючи до кінця людину, робимо власне судження про неї. І, якщо воно в чомусь суперечить нашим поглядам чи розумінню ситуації, можемо засудити її в думках чи навіть вголос. Але чо­му? Причин кілька:

1) люди через свою природу і обмеженість просто не можуть все знати та розу­міти всі вчинки інших людей: яким було їхнє виховання, у якому середо­вищі вони навчались і хто впливав на формування їх світогляду;

2) часто ми накладаємо на ставлення до людини ставлення до її пристрастей і гріхів;

3) часом     просто не сприймаємо «інакшість» і, ніби щитом, захищаємось від неї осудом.

Що робити? Звучить банально, але... почати досліджувати власні гріхи, що спонукають до осуду, і намагатись їх позбутись. Найчастіше це, звичайно ж, гординя. Також дуже важливо, щоб емоції не перевищували розум, бо тоді на­ші висновки стають все більше під загрозою бути правдивими.

І останнє: потрібно розвивати в собі добре ставлення до свого ближнього.

Завдання № 6  Виконайте вправи:   457, 461, 462 (усно)

Домашнє завдання

І. Вивчити & 47, с.211.

ІІ. Виконайте вправу 460  (письмово)

Урок № 32

                   Сімнадцяте грудня
Тема. РМ № 3    Написання есе на тему: «Читання робить нас кращими».
Завдання 1    Пригадайте:  (дивіться  підручник, останні сторінки)
- стилі мовлення;
- основні ознаки публіцистичного стилю, сферу його застосування;
- основні ознаки художнього стилю, сферу застосування;
-чим відрізняються тексти публіцистичного та художнього стилю?
- чим твір-розповідь відрізняється від твору –роздуму? (у роздумі  структура: вступ, думка, аргумент, приклад, висновок)
- що вам відомо про есе?
Завдання 2  Уважно прочитайте теоретичний матеріал
ЕСЕ – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і виражає підкреслено індивідуальну точку зору автора та враження з конкретного приводу чи питання й не претендує на вичерпне та визначальне трактування теми.
Завданням есе є інформація або пояснення.
Визначальними рисами  вільного есе є: невеликий обсяг, довільна композиція, незвичайна манера мислення.
  Стиль есе відрізняється образністю, афористичністю, використанням свіжих метафор, нових поетичних образів, свідомою настановою на розмовну інтонацію та лексику. На перший план виступає особистість автора.
Стиль – художній або публіцистичний. Емоційність, експресивність, яскрава образність досягаються вживанням метафор, порівнянь, алегоричних і притчевих образів, символів. Коректність у висловленні дискусійних думок.
Види есе:

Вільне

Формальне

Ознаки:

–  невеликий обсяг (7-10 речень);
–   вільна форма і стиль викладу;
–   довільна структура;
–   обов’язкова вимога: наявність позиції автора.

 Ознаки:

 –  дотримання структури тексту,
 –   наявність відповідних компонентів (тези, аргументи,
   приклади, оцінювальні судження,  висновки);
–  обґрунтування (аргументування) тези.
Завдання 3  Під час написання скористайтеся довідкою, яка є у вправі № 287, с. 127
Завдання 4 У зошиті для контрольних робіт запишіть дату й  тему уроку -   Есе на тему: «Читання робить нас кращими», текст, перевірте й надішліть у Viber.
Домашнє завдання
І.Повторити:
- теоретичний матеріал підручника & 44-46;
- розділові знаки в складносурядному  реченні.

Урок № 31
                               Сімнадцяте грудня
                                  Класна робота
Тема. Діалогічні жанри (бесіда, телефонна розмова, листування).
Підручник: «Українська мова. 11 клас» (рівень стандарту), О.Заболотний 
Посилання на підручник:  https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html    
Завдання  №  1    Запишіть  у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання №  2  Виконайте вправу № 440  (усно), ст.203
Завдання № 3 Опрацюйте  матеріал  & 45-46 ст. 203- 210, складіть конспект та картки-інформатори до кожного діалогічного жанру: - діалог, бесіда (включіть до цієї картки мовні конструкції, які застосовують під час бесіди, 10 кроків які дадуть змогу провести бесіду успішно); 
 - телефонна розмова, листування (види листів та логічні елементи тексту офіційного листа,)  за аналогією до тих, які подавалися на минулому уроці.
Завдання № 4 . Словникова робота.

       Запишіть у зошит сталі вирази, які найчастіше вживаються під час телефонної роз­мови.

«Добрий день!», «Я слухаю!», «Алло!», «Ви можете приділити мені кілька хвилин?», «Я телефоную ось у якій справі», «Мені необхідно проконсультува­тися з Вами щодо ...», «Будьте ласкаві, покличте до телефону  Олену», «Я хо­тів би поговорити з Танею», «Запросіть, якщо не важко, Олександру Семенівну», «Попросіть Рогова, будь ласка», «Вибачте, це номер 557-89-96?»

     Запишіть і запам'ятайте найбільш уживані мовленнєві формули для листу­вання:

Хочемо вибачитися за завдані Вам зайві турботи; Щиро просимо вибачення за затримку з відповіддю; Вибачте, нам вельми незручно, що ...; Перепрошує­мо за зайві хвилювання з приводу ...; У відповіді на Ваш лист...; Відповідаючи на Ваш лист ...; Хочемо висловити свою вдячність за ...; Перш за все дозвольте подякувати Вам за ...; Цей лист — вияв нашої вдячності за ...; Вдячні Вам за за­прошення ...; Дякуємо за надану змогу ...

Завдання № 5. Складіть схеми:

 «Діалог: правила ведення», «Телефонна розмова: правила ведення», «Вимоги до листування»,  скориставшись здобутими теоретичними відо­мостями.

Завдання № 6   Законспектуйте!

Етикет ділового листування

Фахівці з проблем культури ділового мовлення пропонують під час напи­сання листа дотримуватися таких правил:

1.        Починати листа необхідно із звертання: Шановний/а (ім'я та по бать­кові)!..

2.         У сучасному діловому листуванні прийнято зазначати звання адресата чи вказувати на його професію: Шановний вчителю!..

3.         Не слід забувати, що в українській мові звертання вживаються у формі кличного відмінка: Шановний Петре Степановичу..

4.        Дуже важливо ретельно обміркувати початкову фразу листа, від якої може багато залежати: Перш за все дозвольте подякувати Вам за ...

5.         У листах-підтвердженнях варто скористатися такими початковими фра­зами:

Із вдячністю підтверджуємо отримання листа-відповіді...

6.         Поширеними вступними фразами в ділових листах є посилання на попе­редній лист, телефонну розмову, подію, зустріч: Відповідаючи на Ваш лист...

7.        У діловому світі іноді виникають такі ситуації, коли потрібно вибачити­ся, перепросити за неприємності, яких ви завдали адресату: Щиро просимо вибачення за затримку з відповіддю, Перепрошуємо за зайві хвилювання з приводу ...

8.        Вибір завершальних речень є також дуже важливим і залежить від змісту листа. Дякую — найуживаніше слово кожної ділової людини.

Етикет вимагає: якщо документ починається формулою особистого звер­тання до адресата, то й закінчуватися повинен формулою ввічливості: 3 по­вагою ...

Завдання № 7   Виконайте вправи № 441 (думки занотуйте), 447

Домашнє завдання

1. Вивчити матеріал. & 45, ст. 203-208, & 46, ст. 208-210

2. Повторити: розділові знаки в простих ускладнених реченнях. (& 23-24)

3.Виконати вправу № 453 (ситуація 2). Адресат -  я, а лист надіслати  на мою електронну пошту nbartalevich@ukr.netдотримуючись вимог листування.(для тих, хто не був присутній на уроці)


Урок № 30

                         Шістнадцяте грудня
                         Класна робота
Тема програми.   Практична риторика
Тема уроку. Інформаційні жанри (представлення, пояснення, інструкція, повідомлення).
Підручник: «Українська мова. 11 клас» (рівень стандарту), О.Заболотний 
Посилання на підручник:  https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html)
Завдання № 1    Запишіть  у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання № 2    Опрацюйте матеріал & 44, ст. 198-203, складіть конспект
Завдання № 3 Прочитайте картки-інформатори , законспектуйте. За поданим зразком складіть аналогічну до кожного інформаційного жанру (представлення, пояснення, інструкція):

 Картка-інформатор

1) Інформаційні жанри — жанри публіцистики, найважливіша ознака яких — новизна факту, що повідомляється. До інформаційних жанрів відносять за­мітку, звіт, інтерв'ю, репортаж, інформаційну кореспонденцію, представлен­ня, пояснення (жанри, головне завдання яких повідомити, відтворити, описа­ти факт, подію, явище).

Головна мета — інформувати читача про те, що відбулося (відбувається чи буде відбуватись) та називати, не коментуючи, факти з реального життя. Но­вина — повідомлення, у якому йдеться про щось досі невідоме, що щойно від­булося і заслуговує на увагу громадськості. Ознаки подієвої інформації: лако­нізм, оперативність, об'єктивність, невтручання у виклад за допомогою влас­них суджень та оцінок, певна подія, факт в основі новини.

2) Повідомлення (інформація) — те, що сповіщається комусь; письмова чи усна інформація.

Мета — інформувати про різні події життя особи: навчання, роботу, обмін чи продаж, різні культурно-громадські та наукові заходи.

Повідомлення подаються на сторінках газет, журналів та окремих афішах. Залежно від характеру документа в ньому зазначаються організатори заходів, час і місце їх проведення, умови входу (платні, безоплатні).

За змістом — поділяються на два види: 1) повідомлення про будь-яку по­дію; 2) повідомлення про потребу в послугах.

Повідомлення має такі реквізити: назва виду документа, текст, що містить інформацію про надання послуг або можливість їх надання, адресу автора по­відомлення.

Завдання № 4  Уважно прочитайте тексти, виберіть з них лише ті фрагменти, які вам допо­можуть розкрити значення інформаційного жанру. Назвіть цей жанр.

   1) У житті людини нерідко виникають ситуації, за яких є потреба познайоми­тися. Здебільшого процедура знайомства відбувається за участі третьої осо­би — посередника. Таке знайомство називається рекомендуванням (пред­ставленням). Із плином часу більшість правил рекомендування залишили­ся незмінними. За етикетною нормою: молодшого завжди рекомендують старшому; чоловіка завжди представляють жінці; підлеглого завжди реко­мендують керівникові; колегу завжди представляють клієнтові тощо. Представляючи людей, за можливості слід додавати коротку ділову та ко­ректну інформацію про кожного: Сергію, дозволь представити тобі нового учня Сашка. Він нещодавно прийшов у нашу школу.

   2) Пояснення — це усний виступ учасників процесу спілкування, що міс­тить відомості про відомі їм обставини справи, що обговорюється. Під час пояснень особи, розкриваючи сутність певного явища, закону чи процесу, не обмежені в часі, але необхідно слідкувати за тим, щоб вони не відхиля­лись від теми та предмета спілкування. Пояснення ґрунтується не стільки на уяві, скільки на логічному мисленні з використанням попереднього досвіду. Пояснення повинні бути короткими й зрозумілими. Наприклад, треба по­яснити тому, хто цього не знає, як грати в ту або іншу гру, як проїхати по міс­ту до того або іншого місця, як годувати собаку, як доглядати за акваріумними рибками, як записати передачу на смартфон, як користуватися електричним приладом. Пояснюючи, не треба нервувати, сердитися на того, хто не розу­міє,— запам'ятайте: раз вас не розуміють, значить ви погано пояснюєте. Пояс­нювати треба крок за кроком, переходити до наступного кроку — тільки якщо переконалися, що попередній крок ваш співрозмовник зрозумів.

3) Служба коротких повідомлень, смс-повідомлення (англ. SMS, Short Message Service) — послуга обміну (передачі і прийому) короткими текстови­ми повідомленнями в телекомунікаційних мережах, доступна для більшості мобільних телефонів та інших комунікаційних пристроїв, таких як пейджер, модем, КПК або навіть настільний комп'ютер (за допомогою функцій програм­ного забезпечення).

Для реалізації послуга повинна підтримуватись оператором зв'язку, кому­нікаційним пристроєм та програмним забезпеченням комунікаційного при­строю. Під час мобільного зв'язку для користування послугою потрібна SIM (USIM, R-UIM)-карта. Технологія смс-повідомлень підтримується мобільни­ми мережами GSM, NMT, D-AMPS, CDMA, UMTS. Існує також послуга переда­чі текстових повідомлень на телефони стаціонарного (фіксованого зв'язку) (Вікіпедія).

Завдання № 5  Словникова робота в зошитах

Запишіть і запам'ятайте формули представлення. Продовжте ряд, дібравши свої варіанти:

Пані Коваль (Марино), дозвольте представити Вам пана Сергієнка (Миколу); Оксано це моя сусідка; сьогодні в нас у гостях...

Завдання № 6          Запишіть синоніми до слів інструкція та повідомлення, поясніть орфограми, запам'ятайте  їх написання.
Інструкція: вказівка, настанова, директива, припис, рекомендація, порада.
Повідомлення: рапорт, звіт, реляція, донесення, комунікат, звідомлення; переговори, комюніке; поголоска; телеграма, депеша, оголошення.
Завдання № 7
  Виконайте вправи:   431 (усно), 440 (письмово)
Домашня робота
І. Вивчити матеріал & 44, ст. 198-203.
ІІ. Користуючись вивченим матеріалом з предметів “Українська мова”, “Будова рухомого складу”, скласти інструкцію (технічну карту) порядку виконання ремонту пневматичного контактора.

Урок № 25

                              Третє грудня
                              Класна робота
Тема. Стилістичні особливості слів іншомовного походження.
Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019
Посилання на підручник:  «Українська мова. 11 клас» (рівень стандарту), О.Заболотний  https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html   
Завдання № 1    Запишіть  у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання № 2   Пригадайте:

   Які ознаки мають слова іншомовного походження?

   Чи у всіх стилях можуть вживатися слова іншомовного походження?

Завдання № 3    Прочитайте лінгвістичну довідку.

Слова, запозичені з інших мов, складають близько 10—15% словникового запасу української мови. Переходячи в нашу мову, вони пристосовуються до її закономірностей, фонетично й граматично адаптуються.

Через часте й широке використання іншомовних слів більшість із них за­гальнозрозумілі і не потребують коментарів, пояснень чи перекладу. Викорис­тання таких слів рекомендується в ділових паперах, оскільки вони увійшли до активного словника міжнаціонального спілкування і часто не мають еквіва­лента в українській мові. До міжнародних (або інтернаціоналізмів) належать фінансові та юридичні терміни, терміни бухгалтерського обліку, поштово-те­леграфного зв’язку, діловодства, торгівлі тощо: банк, фінанси, бюджет, теле­граф, телефон, віза, гриф, штраф, копія, сума, тренер, менеджер, аванс, ад­вокат, конституція. Використання великої кількості іншомовних слів у доку­ментах пояснюється прагненням до точності, однозначності викладу.

Досить часто в публіцистичній мові використання іншомовних слів ви­кликане необхідністю передати певний душевний стан, бажанням здавати­ся більш сучасним, більш динамічним, більш обізнаним. Особливо це типово для молодіжної мови. Використання запозичень у певному контексті часто зумовлює стильові відмінності тексту. Так, використання Portier замість Pfortner або Hauswart надає особі більшої ваги, a transpirieren замість schwitzen сприймається менш забарвленим.

Запозичення надають тексту певних стилістичних ознак, вони здат­ні віднести його до певного стилістичного рівня: високого, нейтрального, низького. Використання іншомовних слів мо­же виражати суб’єктивне ставлення мовця, яке містить як позитивні, так і негативні конотації..

Слова іншомовного походження часто мають певний спеціальний зміст, який наближає їх до термінологічної лексики. Уживання таких запозичень має на меті пом’якшити обговорення гострих, заборонених або просто непри­ємних тем, таких як хвороба, смерть, провали або невдачі у професійній сфері.

Ще одна функція запозичень — натяк на певний аналогічний випадок в іс­торії, символічний зміст, проведення паралелі, порівняння тощо. У таких ви­падках мовець апелює до фонових знань співрозмовника, висуває до нього пев­ні освітні вимоги.

У сфері комунікації, рекламі та бізнесі слова іншомовного походження найбільш продуктивні. Це пов’язано з наявністю значної кількості термінів та з прагненням до лаконічності й дієвості. Але іноді використання запозиче­них слів зумовлено просто прагненням звернути на щось увагу, виділити або підкреслити.

 Запозичення не завжди зайві, досить часто вони дозволяють уникнути по­вторів і тим самим урізноманітнити мову.

Дайте  письмові відповіді на питання або продовжте  речення:
1  підберіть синонім  до фрази – запозичені слова.
2  часто запозичені слова виступають як …….
3  який відтінок мають запозичені слова?
4 яку лінгвістичну роль відіграють запозичені слова?
5  що є причиною швидкої адаптації запозиченої лексики? 
6 Чому більшість запозичених слів є загальнозрозумілими?
7 у чому рекомендовано використання іншомовних слів?
8 чому саме  там?
9  як ще називають міжнародні терміни?
10 які терміни входять до складу міжнародних?
11 чим можна пояснити використання  великої кількості іншомовних слів у документах?
12 назвіть необхідність через яку  в публіцистичній мові досить часто використовують іншомовні слова.
13 для якої вікової категорії населення це характерно?
14  яких певних стилістичних ознак  надають тексту запозичення?
15 що наближає слова іншомовного походження до термінологічної лексики?
16 про яку ще одну функцію запозичень йдеться в тексті?
17 у яких сферах слова іншомовного походження найбільш продуктивні?
18 з чим пов’язана така продуктивність?
19 з чим ще зумовлено використання запозиче­них слів ?
20  чому вважають, що запозичення не завжди є зайвими?
Завдання № 4 Для допитливих.  Прочитайте і запам’ятайте

    Чи знаєте ви; що знаменита страва казахської кухні бешбармак раніше на­зивалася «ет», що в перекладі означає «м'ясо». Традиційну назву запозичили з тюркської мови — «біш» — п'ять і «Бармак» — палець. Адже їдять його ру­ками.

Завдання № 5 Запишіть терміни, поясніть  їх значення :

Авізо, ажіо, аваль, дилер, лізинг, холдинг, вексель, брокер, баланс.

Завдання № 6  Лексикографічний практикум. Розтлумачити подані слова

Скептик. Цитадель. Юстирування. Респект. Реноме. Профіцит. Обструкція. Нігілізм. Монополія. Лізинг. Креативність.

Крок доЗНО

Завдання № 7    Виконайте тести

1. Правильно дібрано український відповідник до слова електорат у рядку

А глядачі; Б виборці;  В голодувальники;  Г приїжджі

2. Правильно дібрано український відповідник до слова плебс у рядку

А виборці; Б можновладці; В слухачі;  Г простолюд

3. Помилку через сплутування паронімів допущено в рядку

А ефективні ліки; Б людяний майдан;  В будівельний майданчик; Г ефектний одяг;   Д дільничний лікар

4. Лексично неправильне словосполучення утворить слово навичка прикмет­нику

А рухова;   Б шкідлива;  В практична;  Г граматична

5. Не можна замінити поданим у дужках варіантом виділене слово в реченні

А За високими осокорами почало світліти (світлішати) небо.

Б Молоко дуже корисне (корисливе) для молодого організму.

В Ми не хотіли брати участь у цих темних (підозрілих) справах.

 Г М'який (незлостивий) докір корисніший за нещиру подяку.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

      Прокоментуйте висловлювання Ш. Бернара: «Якщо людина не знає мови народу, на землі якого проживає, то вона є або гостем, або окупантом, або не має розуму». Коментар  напишіть у формі вільного есе.

Урок № 26                      Третє грудня

                                       Класна робота
Тема. Стилістичне забарвлення лексики. Книжна й розмовна лексика. Оцінна лексика. Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019
Посилання на підручник:  «Українська мова. 11 клас» (рівень стандарту), О.Заболотний  https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html   
Зворотній зв’язок:  е-пошта nbartalevich@ukr.net, Viber (особисті посилання)
Завдання № 1    Записати у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання № 2  Опрацюйте матеріал  &39 , с. 177-181 
Завдання № 3   Перегляньте відеоурок за посиланням  
Завдання № 4   Виконайте вправи:
                                   -   № 387  - (усно), правила, подані нижче (ст. 177-178), законспектуйте.
                                   -   №  388, 391, 397(письмово)
Домашнє завдання
І. Вивчити теоретичний матеріал & 39,  с. 177-181 
ІІ. Виконати вправу № 398, с .181

Урок № 23 

                Двадцять шосте листопада 

                   Класна робота
Тема програми. Стилістична норма
Тема уроку. Стилістична помилка. Редагування текстів різних стилів.
Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019
Посилання на підручник:  «Українська мова. 11 клас» (рівень стандарту), О.Заболотний  https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html   
Зворотній зв’язок:  е-пошта nbartalevich@ukr.net, Viber (особисті посилання)
Завдання № 1    Записати у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання № 2  З & 38, с. 173  випишіть визначення мовних термінів  - стилістика, стилістичні норми.
Завдання № 3 Запишіть у зошит види стилістичних помилок.
Стилістичні помилки

1

Порушення стилістичної єдності тексту: стилістична несумісність слів, різно­стильові синтаксичні структури, різностильове забарвлення тексту (сполучен­ня слів різних стилів)

2

Неправильне вживання слів з переносним значенням, фразеологізмів, штучна  образність

3

Невміння користуватися граматичними синонімами (варіантами словоформ, словосполучень, речень у текстах різних стилів)

4

Невиправдане вживання мовних штампів, кліше, слів-паразитів

5

Порушення милозвучності мовлення

6

Невмотивоване нагромадження одних і тих же частин мови або їх форм

7

Уживання громіздких, одноманітних синтаксичних конструкцій, що роблять текст стилістично невиразним

Завдання № 4    Прочитайте висловлення відомого мовознавця, прокоментуйте його.

Мова має багато сфер застосування. По-різному говорять у побуті, на ви­робництві, на офіційних зборах, на мітингу. Інші мовні засоби використову­ються при написанні наукової праці, ділового документа, художнього твору. Адже кожен із цих стилів мовлення — усних і писемних — має свою мету, яка досягається використанням різних слів і форм, вимагає різної побудови ре­чення. Отже, людина повинна знати матеріал мови — її словник, і граматич­ні правила — і, крім того, має навчитися вміло їх використовувати, відповідно до мети висловлювання (М. Русанівський).

Завдання № 5  Визначте, які стилістичні помилки допущені в запропонованих реченнях і з чим вони пов'язані. Вкажіть їх біля кожного речення.

1.  Разом із його кар'єрою зростає і його значення.

2.  Його гітара виросла в ціні.

3.   У твоєму оповіданні розповідь про найтаємніше.

4.   Його нова пісня як масло масляне.

5.   Дешеві ціни на виступ.

6.   Перед Новим роком рівень продажів альбому «Дискотека аварія» збіль­шився, завдяки всім відомому хіту «Здрастуй, опа, Новий рік».

Завдання № 6   Прочитайте речення, знайдіть порушення стилістичних норм. Запишіть від­редаговані варіанти.

Батьки залучають малечу не смітити в громадських місцях. На протя­зі всього життя Леся Українка боролася зі складним недугом. Допомогти лю­дині похилого віку перейти дорогу — це страшенно просто. Солдати Всеволо­да мужньо йшли на половців. їжею для первісних лідей були блюда із м'яса. Учень привів приклад із роману «Чорна рада». Біля години я вибирала подру­зі букет. Маршрутні таксі їздять по графіку. Вирішуючи задачу, я попав у ту­пик. У якості митця Т. Шевченко відомий у всьому світі. Зі Львова мама при­везла всім членам родини пам'ятні сувеніри. У висловленнях усної народної творчості зустрічається порушень закону милозвучності.

 Урок № 24

                                    Двадцяте листопада 
                                       Класна робота
Тема. Стилістичне використання багатозначних слів і омонімів, синонімів, антонімів і паронімів. Заміна в тексті слів синонімічними.
Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019
Посилання на підручник:  «Українська мова. 11 клас» (рівень стандарту), О.Заболотний  https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html   
Зворотній зв’язок:  е-пошта nbartalevich@ukr.net, Viber (особисті посилання)
Завдання № 1    Записати у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання № 2  Опрацюйте матеріал  & 38, с. 173-174 , випишіть визначення мовних термінів з теми.  Виконайте вправу № 380 (усно)
Завдання № 3   Виконайте вправи № 381, 383(усно).
Домашнє завдання
І. Вивчити  матеріал, поданий у  & 38, с. 173-176.
ІІ.  Виконайте вправу 385.

 Урок № 20

             Дев’яте листопада
               Класна робота
Тема. Прості ускладнені речення. Ускладнення простих речень порівняльними зворотами і звертаннями.
Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019
Посилання на підручник:  «Українська мова. 11 клас» (рівень стандарту), О.Заболотний  https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html   
Зворотній зв’язок:  е-пошта nbartalevich@ukr.netViber (особисті посилання)
Завдання № 1    Записати у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання № 2   Опрацювати теоретичний матеріал & 23-24 , с. 97-105
Завдання № 3   Законспектувати правила, подані на ст. 97-98, 100-101. Вивчити їх.
Завдання № 4 Виконати вправи: 224, 226 (усно), 225
Завдання № 5 Опрацювати & 24, с. 102-105, записати правила, вивчити їх.
Завдання № 6 Виконати вправи: 237, 239(усно), 238, 243
Домашнє завдання
І. Вивчити матеріал & 23-24,  ст. 97-105. 
ІІ. Виконати вправи 234,242.

Урок № 19

Дев’яте листопада 
Класна робота

Тема. Односкладні й неповні речення.

Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019
Посилання на підручник:  «Українська мова. 11 клас» (рівень стандарту), О.Заболотний  https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html   
Зворотній зв’язок:   Viber (особисті посилання)
Завдання  1    Записати у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання  2   Уважно прочитати теоретичний матеріал & 21, с.91-96. 
Завдання  3   Законспектувати правила-визначення, подані на с. 91-94, обов’язково з прикладами:
- односкладне речення;
-  види односкладних речень;
-  матеріал рубрики «Звереніть увагу!
- неповне речення
Правила вивчити.
Завдання  4 Виконати вправи:  
(усно) 207 (А,Б,В); 214, 216
 письмово - 209, 211, 217, 208 (Переписати речення в зошит, підкреслити головні члени речення. Визначити вид односкладного речення  та спосіб вираження головного члена речення )

Домашнє завдання

І. Вивчити матеріал & 21,  с. 91-96. 

ІІ. З метою підготовки  до ЗНО виконати  тести

1. Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками

А  односкладне без­особове                1 Ясенець — дуже гарна рослина.

Б  односкладне  означено-                  2 Не можна пройти повз привабливі білі або рожеві

особове                                                  пелюсткові квітки, зібрані в китицеподібні суцвіття     

В  односкладне нео­значено-особове  3 Має цупке листя, схоже формою на листочки ясеня.

Г  двоскладне непо­вне                         4 Мабуть, тому й назвали його лагідним словом ясенець.

                                                                5 Тож, ідучи полем, зверни увагу на цю цікаву рослинку.

2.Позначте односкладне неозначено-особове речення:

А  Не приймаю обчухрану мову, довіряюсь пшеничному слову.

Б  Маму треба любити й розуміти.

В  Зачерствілі очищуймо душі!

Г  Задзвонили в усі дзвони по всій Україні.

3.Позначте односкладне безособове речення:

А  Світлішає в житті і на душі.

Б  Люблять у нас дотепне слово.

В  Сади свій сад, плекай свої надії.

Г   Від добра добра не шукають.

4.Укажіть тип односкладного речення      Сумним вікам немає вороття (Т. Донець).

А  означено-особове;

Б  неозначено-особове;

В  узагальнено-особове;

Г  безособове.

5.  Односкладним означено-особовим є речення

А  Було дуже образливо, боляче, гірко.

Б   Презентацію підготую завтра.

В  З гармат по горобцях не стріляють.

Г  Треба полити гарбузи, кавуни, огірки, помідори.

6.Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками.

А  означено-особове;         1Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.

Б   неозначено-особове;    2 Друга шукай, а знайдеш — тримай.

В  узагальнено-особове;   3 Над широким Дніпром у промінні блакить.

Г  безособове;                    4 Нас зустрічають хлібом-сіллю.

Д  називне                          5 Люди, овіяні грозами, обпалені громами.                      

                                            6 Один з останніх рейсів був винятковим.

                                            7 Багатій, розбруньковуйся, мово!

7. Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками

А  означено-особове;        1. Світлішає в житті і на душі.

Б   неозначено- особове;   2. Ніжні сутінки. Вечір.

В  безособове;                   3. Вечірнє сонце, дякую за день! Вечірнє сонце, дякую за втому!  

Г  узагальнено- особове;  4. І сад, і гай, і пісня солов'я — дорогоцінна спадщина моя.

Д  називне                          5. На пагорбі зеленім біла хата.
                                             6. Задзвонили в усі дзвони по всій Україні.
                                             7. Десять раз подумай, а раз скажи.
8. Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками.
А  означено-особове;        1. Сонним холодом од трав віє.
Б   неозначено-особове;    2. Хліб-сіль їж, а правду ріж.
В  узагальнено-особове;   3. Квітчастий луг і дощик золотий.
Г  безособове                   4. За правду, браття, єднаймося щире.
                                          5. Задзвонили в усі дзвони по всій Україні                 
9. Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками
А  означено-особове;       1 3 гармат по горобцях не стріляють.
Б   неозначено-особове;  2 Кругом гомоніли, вешталися, лагодилися до чогось.

В  узагальнено-особове;  3 Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати.

Г безособове.                    4 Довго спали вітри у ярах на припоні.

                                           5 Буду хлібом і цвітом ділитись, відчиняти ворота гінцям.
10. Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками.
А означено-особове;       1 Пахне в домі димом і вогнем.
Б неозначено-особове;   2 Добру і злу, і хлібу знаєм ціну.
В узагальнено-особове;  3 Жіночі голоси і перегук дитячий.
Г безособове .                  4 На балконі посадили сонях.

                                           5 Уважніші будьмо до всього в природі.

Урок № 18                              Друге листопада 
                                                       Класна робота
Тема уроку. Порядок слів у реченні.
Посилання на підручник:  «Українська мова. 11 клас» (рівень стандарту), О.Заболотний  https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html   
Завдання № 1    Записати у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання № 2  Перегляньте відеоматеріал до теми уроку. Занотуйте  правила.
Завдання № 3   Опрацювати теоретичний матеріал & 20,  ст. 87-91. 
Завдання № 4   Законспектувати правила, подані на ст. 88- 8 9. Вивчити їх.
Завдання № 5 Виконати вправи:  198, 202 (усно);
                                                          199, 200, 202 (письмово).
Домашнє завдання
І. Вивчити матеріал & 20,  ст. 87-91. 
ІІ. Виконати вправу 206 

Урок № 17

                                                          Друге листопада 
                                                            Класна робота
Тема уроку.  Написання есе на тему: «Міра відповідальності  формує патріотизм»
Завдання № 1 Запишіть у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання № 2 Якщо ви забули, що таке есе, пригадати вам допоможе відеоролик «Есе. Особливості написання, види, структура, приклади….», який можна знайти  за покликанням 
або   
формальне та вільне есе... У чому різниця між цими видами? Як писати есе? З чого почати? Відповіді у відео за покликанням  
Завдання № 3 Уважно  обдумайте тему, підберіть приклади. На чернетці напишіть текст. Перечитайте. Зробіть виправлення.
Завдання № 4 Перепишіть текст  у зошит, перевірте його.
Виконане завдання відішліть  у Viber.

Урок № 16

                                                           Двадцять шосте жовтня
Класна робота
 Тема уроку.  Пасивні конструкції з дієсловами на – ся.  Синтаксичні конструкції з формою на -но, -то.
Посилання на підручник:  «Українська мова. 11 клас» (рівень стандарту), О.Заболотний  https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html    
Завдання № 1    Записати у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання № 2   Опрацювати теоретичний матеріал & 19, ст. 84-87. 
Завдання № 3   Виконати вправу № 190 (завдання А – виписати речення, позначити односкладні безособові.  Б, В – відповідь дати  у письмовій формі).
Завдання № 4 Законспектувати правила, ст.84-85
Завдання № 5 Вправи 191, 192, 194, 195 (письмово). Щоб правильно виконати вправи – вивчіть правила!!!)
Домашнє завдання
І. Вивчити теоретичний матеріал & 19.
ІІ. Виконати вправи № 196, 197.

Урок № 15

                                                              Двадцять шосте жовтня

Класна робота
Тема уроку.  Варіанти граматичного зв’язку підмета й присудка
Посилання на підручник:  «Українська мова. 11 клас» (рівень стандарту), О.Заболотний    https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html
Завдання № 1   Записати у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання № 2   Опрацювати теоретичний матеріал & 18, ст. 80-84. 
Завдання № 3   Виконати вправу № 180 (завдання А, Б – усно). Завдання В – письмово: виписати правила «Узгодження присудка з однорідними підметами», «Узгодження присудка зі складеним 
підметом» – всього 12 правил. Вивчити їх.
Завдання № 4  Виконати вправи 181, 182, 185 (пояснення дати у письмовій формі). Для цього скористайтеся виписаними правилами!!!
Домашнє завдання
І. Вивчити правила (& 18 ).
ІІ. Виконати вправи  № 183, 189.

 Урок № 14

                                                                Дев'ятнадцяте жовтня
Класна робота
 Тема уроку. Вживання похідних сполучників.
Посилання на підручник:  «Українська мова (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. Освіти/ О. Глазова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2019   https://pidruchnyk.com.ua/1238-ukrmova-11-klas-glazova.html
Завдання  №  1    Записати  у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання №  2  Робота з підручником.
 Опрацювати теоретичний матеріал & 19, ст. 87-90., скласти конспект.
Завдання №   3 Виконати вправу № 147 (усно)
Завдання № 4. За посиланням  http://tsiganokolena.ho.ua/2020/05/09/2kum40/
переглянути відеоурок, у якому розкрито питання вживання сполучників.
Завдання № 5. Лінгвістичне дослідженн
Порівняйте речення, поясніть правопис виділених слів.
1. Роман силувався вимовити слово, проте не міг (С. Васильченко). — Старий дідусь справдешні байки править про те, що діялось на нашім світі (Леся Українка).
2. Це лиш слова, зате вони безсмертні (Л. Костенко). — Партія зелених виступає за те, щоби припинити забруднення довкілля.
3. Сьогодні теж буде теплий день. — Про те ж розмовляли і вчора.
4. Якби ви вчились так, як треба... (Г. Шевченко).— Як би це точніше описати?
5. Щоб жить — ні в кого права не питаюсь (П. Тичина). — Що б не сказав, усе не до ладу.
Завдання № 6 Виконати вправу № 148, 149 (письмово)
Підготовка до ДПА та ЗНО
Завдання № 7  Орфографічна хвилинка
 Записати речення, розкриваючи дужки. Сполучники підкреслити. Пояснити  написання сполучників та однозвучних із ними слів.
1. Наука в ліс не веде, про (те) з лісу виводить. 2. Не говори багато про (те), що знаєщ, але знай, про що говориш. 3. Щоб добре жити, треба працю любити. 4. Що на серці не робилося б, то на лиці не втаїться. 5. Як (би) такий до роботи, як до розмови. 6. Як (би) йому сказати, що (б) пішов із хати. 7. Як (би) ти, сину, йшов в отаку годину. Це ж не близько (А. Головко). 9. Коли (б) кожним радісним літом виростала травинкою я, то на луці палаючим цвітом написала б Вітчизни ім’я (В. Ткаченко). 10. Як (би) відали ви, які славні були ті суворі, закручені хлопці (М. Нагнибіда). 11. То (ж) при тобі, мій друже давній, вірний, пройшло життя дитяче моє (Леся Українка).
Завдання № 8 Творча робота
 Скласти пари речень зі сполучниками та однозвучними самостійними частинами мови із частками:    якщо — як що, зате — за те, теж — те ж.
Завдання № 9   Самостійна робота
 Записати речення, розкривши дужки.  Підготувати   поясніть написання сполучників та омонімічних інших частин мови.
1. Подекуди в лісовій гущавині й справді озивались птахи, (про) те в їхніх голосах було мало радості, а більше неясного, безпричинного смутку (Є. Гуцало). 2. Кожне покоління вип’є свою чашу. Але чому вони повинні пити ще й нашу?! (При) чому вона ж і не наша, це ж нам залишена чаша (Л. Костенко). 3. Образ замисленого Сосюри лишився в моїй пам’яті не менш яскравим, (а) ніж образ поета, який читає захопленій аудиторії свої поезії (П. Усенко). 4. (Як) би ви поставились до того, хто розрив могилу вашого діда, виправдовуючись наукою? (Є. Гуцало). 5. На зиму русалки зникають, (за) те напровесні, щойно починає все довкола зеленіти, з’являються знову (М. Іванченко). 6. (Як) би знали ці люди, які то сумні дні без сонця, без місяця ночі! (Леся Українка). 7. Поки мати готувала обід, старший син (тим) часом полагодив рибальські снасті. 8. У кого що болить, (про) те й кричить (Л. Боровиковський). 9. (Що) б у землі не таїлось, те вирине з часом до сонця, (що) б не блищало на ній — вона в глибину свою візьме (Горацій; переклад А. Содомори).
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
І. Вивчити матеріал § 19
, ст. 87-90
ІІ. Виконати  вправу№  152,ст. 90.
ІІІ. Сформулювати правила правопису похідних сполучників, записати їх.


 

Комментариев нет:

Отправить комментарий