Урок № 35
(3 бали)
Середній рівень
7.
Назвіть складники телефонної розмови:
(1 бал)
8.
Вставте пропущені в тексті слова, що відповідають змістові.
Ознакою
особливої … …вважають такі початкові фрази:
«Ви можете з’єднати з»,
«Чи не могли
б ви повідомити», вжиті під час ……
розмови. Коли той, хто телефонує, не
впевнений у правильності набраного номера, він послуговується формулами ….…..
: «………», «……...».
(2 бали)
Достатній рівень
9.
Відредагуйте лист.
Петренко Микола Івановичу
Адміністрація ТОВ «Аграрій» запрошує вас прийняти участь у
виставці-продажу сільськогосподарської продукції що проходитиме на протязі
листопада місяця 2019 року по адресу м. Київ Броварський проспект, 15.
З повагою, директор ТОВ «Аграрій» Олег
Іванов
(1 бал)
10.
Продовжте у формі короткого представлення фразу:
На початку зустрічі маю нагоду розповісти про наш
навчальний заклад
(2 бали)
Високий рівень
11. Напишіть характеристику на свого одногрупника або когось із рідних чи знайомих.
(3 бали)
Двадцяте грудня
Класна робота
Тема. Етикетні жанри (привітання, вибачення).
Підручник: «Українська мова. 11 клас» (рівень стандарту), О.Заболотний
Завдання № 3 Прочитайте уважно й законспектуйте визначення (привітання, вибачення) та структурні особливості вибачення (& 48,ст. 216-217).
1. В Україні, зокрема в
селах, з давніх-давен вітання було ознакою вихованості й шляхетності. Навіть
незнайому людину в селі зустрічали (від старого до малого!) щирим і світлим
«Добрий день!». Мабуть, через те так гірко, буваючи в українських селах в
останні роки, бачити, як поволі відмирає ця добра традиція нашого народу, і
тільки старші люди зігріють вітальним словом незнайомого подорожнього...
2. Неважко уявити , що
почуває людина, коли зранку, зустрівши сусіда, не почує звичного «Доброго ранку!» у відповідь на
власне привітання. Мовчання закономірно посіє
сумнів: що трапилось? Звідки ота неприязнь? І на душі стане незатишно. А ще у міському транспорті
вам додається «ей, девушка, подвинься», «чувак, не толкайся» або «женщіна, не
пріться» й інші, ще «приємніші» словеса — і гарний настрій немов рукою зняло.
Добрий день, доброго дня, добридень, здрастуй, здрастуйте, вітаю, доброго здоров'я (здоров'ячка), здоров (був), здорові були (здоровенькі були), здрастуйте вам, привіт, салют, помагайбі; доброго ранку, добрий ранок; добрий вечір, добривечір.
Завдання 7 Перегляньте експрес-урок від О. Авраменка про те, як правильно вітатися:
https://www.youtube.com/watch?v=nIOzeAe3waE
Кожному з нас доводилось чути вітання «Салют!»,
часто вживане у французькій мові. В Україні воно дуже популярне серед молоді,
є елементом молодіжного жаргону. Це звертання передає взаємини повної
невимушеності, рівності, фамільярності, а тому можливе лише між близькими
людьми. Однак, перш ніж вжити його, варто добре подумати, чи доречний і
виправданий ваш вибір.
Якщо
ви штовхнули когось, проходячи перед ним або перед нею (у разі, коли більше
ніде пройти), скажіть «Будь ласка, вибачте мене» або «Прошу вибачення»;
коротка форма: «Вибачте», «Пардон» — менше підходить для такого вибачення. Але
не вживайте форму «Вибачаюся».
Слово вибачаюся має у своєму складі колишній
займенник ся, що був формою від себе (порівняйте: голюся,
миюся, чешуся...). Виходить, що людина, кажучи «вибачаюся», ніби вибачає саму
себе, хоч насправді вважає, що завинила перед кимось. Треба казати: «Вибачте
мені, пробачте, даруйте, перепрошую».
Ненормативним є вислів «Я хочу вибачитися» чи
«За цей вчинок треба вибачитися». Правильно:
«Треба попросити вибачення», «Треба перепросити».
Замініть нехарактерний для української мови
вислів приносити, принести вибачення на стилістично кращий варіант: просити, попросити вибачення; перепрошувати, перепросити.
Завдання
10 Про помилковість вживання
слова вибачаюся говорить й О.Авраменко.
Перегляньте відео за посиланням: https://tsn.ua/video/video-novini/ekspres-urok-ukrayinskoyi-movi-yak-pravilno-prositi-vibachennya.html
Завдання
11 Словникова робота в зошитах
► Запишіть формули вибачення, запам’ятайте їх і використовуйте у власному мовленні.
Просимо (прошу) вибачити (вибачення) за...; Вибачте! Пробачте! Даруйте! Перепрошую! Прошу вибачення! Вибач (те) мені! Пробач (те) мені! Даруй (те)! Перепрошую! Вибачай! Винен! Більше не буду!
Завдання 12 Виконайте вправу № 466 (усно)
Домашня робота
Двадцяте грудня
Класна робота
Тема. Оцінювальні жанри (похвала, осуд, рецензія, характеристика).
Посилання на підручник: https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html
Похвала — хороший, похвальний відгук про кого-, що-небудь; схвалення; слава,
гордість (Тлумачний словник).
Осуд — це вияв негативного, несхвального ставлення до кого-, чого-небудь; міра
покарання за що-небудь; категорично висловлена думка про кого-, що-небудь;
присуд; те саме, що засудження (Тлумачний словник).
Рецензія — це стаття, що аналізує і оцінює який-небудь
твір, спектакль, концерт і т. ін; критичний розбір твору, праці з метою
рекомендування їх до друку, захисту і т. ін.; відзив.Це аналіз, розбір, оцінка
публікації, твору або продукту, жанр газетно-журнальної публіцистики та
літературної критики. Завдання рецензії:
• оцінити,
а оцінка — це співвіднесення з ідеалом;
• висловити
своє ставлення до твору;
• допомогти
аудиторії краще розібратися у питаннях тієї сфери, якої стосується твір, що
рецензується;
• побачити
те, що не помітно аматору;
Рецензування (від лат. recensio — розгляд або
англ. peer review) — анонімний
розбір й оцінка оригінального наукового, науково-популярного або художнього
(літературного, театрального, музичного, кінематографічного та ін.) твору; жанр
газетно-журнальної публіцистики і літературної критики іншими експертами.
Використовується видавцями для оцінки представлених рукописів, а також при
ухваленні рішення про друкування твору.
Мета
рецензування — упевнитися й домогтися від автора відповідності до
стандартів, прийнятих у конкретній галузі в цілому. Публікація досліджень або
творів, що не пройшли рецензування, часто сприймається з недовірою
професіоналами.
Характеристика — опис, визначення істотних, характерних особливостей,
ознак кого-, чого-небудь. Висловлення, відгук про кого-небудь; документ, який містить відгук, висновок про чию-
небудь трудову й громадську діяльність, дає оцінку ділових і моральних якостей
працівника (учня). Характеристика видається з останнього місця роботи або
навчання. Готує її керівник структурного підрозділу. Підписується керівником установи та
засвідчується гербовою чи круглою печаткою.
Характеристика подається при вступі до навчальних
закладів, висуванні на виборні посади, переобранні, атестації, оформленні на
роботу тощо. Залежно від призначення може бути виробничою, атестаційною,
рекомендаційною, нейтральною.
Характеристика (література) —
змалювання характерних рис персонажа, героя.
Характеристика (математика) — ціла частина десяткового
логарифма.
Характеристика — графічне зображення властивостей
чого-небудь за допомогою кривої; який-небудь основний графічний показник
чогось.
Завдання 4 Словникова робота в зошитах
Запишіть
синоніми до досліджуваних слів, запам'ятайте їх і вживайте у процесі
спілкування. Доповніть ряди власними прикладами синонімів.
Осуд: осудження, несхвалення,
нагана, огуда, погудка, засудження, засуд.
Похвала: добрий відгук про когось
(щось), схвалення, хвальба.
Рецензія: відгук, відзив, критика, жанр, оцінка, відклик.
Характеристика: функція, риса, особливість, сингулярність, якість,
оцінка, параметр, коефіцієнт, атрибут, відгук, рекомендований лист, ярлик.
Завдання № 5 Прочитайте, подумайте, запам’ятайте…
1. Похвала — дуже
різнопланова дія. Це і підбадьорення, і провокація, і маячок в оцінці себе та
своїх вчинків: «добре-погано», «правильно-неправильно», це вираз радості
перемоги, це коригування поведінки... та багато ще справ у похвали! І залежно
від дії та ситуації народжується її форма — не обов'язково в словах, похвала
може виражатися в непомітному потиску руки, у швидкому поцілунку, виповненому
гордості погляді...
Похвала — це позитив. Почувши від вас похвалу, людина
розуміє, що вам подобається, те, що вона робить; ви її підтримуєте, і в неї
з'являється бажання продовжувати. У людини підвищується самооцінка і розуміння
своєї значущості: «Якщо мене хвалять, значить, я хороший, роблю щось добре».
Починаючи щось нове, пробуючи себе в чомусь, людина, яку раніше багато хвалили,
буде впевненіше починати розвиватися в новій діяльності, буде знати, що її підтримають.
Підтримка та похвала людині необхідні для її внутрішнього зростання.
користь похвали:
•
Доречна похвала зміцнює
впевненість людини у своїх силах.
•
Похвала зближує нас один з
одним.
•
Прагнучи хвалити, ми вчимося
бачити в інших хороше.
•
Похвала підбадьорює і спонукає
робити ще більше.
2. Чи Ви задумувались колись, наскільки глибоко в нашому
житті вкоренився осуд? Не
судження (аналіз, вияв своїх думок про вчинки), а саме осуд — своєрідне
«тавро», вирок ближньому. Ми, не знаючи до кінця людину, робимо власне судження
про неї. І, якщо воно в чомусь суперечить нашим поглядам чи розумінню ситуації,
можемо засудити її в думках чи навіть вголос. Але чому? Причин кілька:
1) люди через свою природу і обмеженість просто не можуть
все знати та розуміти всі вчинки інших людей: яким було їхнє виховання, у якому середовищі вони навчались і хто впливав на
формування їх світогляду;
2) часто ми накладаємо на ставлення до людини ставлення
до її пристрастей і гріхів;
3) часом просто
не сприймаємо «інакшість» і, ніби щитом, захищаємось від неї осудом.
Що робити? Звучить банально, але... почати досліджувати власні
гріхи, що спонукають до осуду, і намагатись їх позбутись. Найчастіше це,
звичайно ж, гординя. Також дуже важливо, щоб емоції не перевищували розум, бо
тоді наші висновки стають все більше під загрозою бути правдивими.
І останнє: потрібно розвивати в собі добре ставлення
до свого ближнього.
Домашнє завдання
І. Вивчити & 47, с.211.
ІІ. Виконайте вправу 460 (письмово)
Урок № 32
Вільне |
Формальне |
Ознаки: – невеликий обсяг (7-10 речень);
– вільна форма і стиль викладу;
– довільна структура;
–
обов’язкова вимога: наявність позиції автора.
|
Ознаки: – дотримання структури тексту,
– наявність відповідних
компонентів (тези, аргументи,
приклади, оцінювальні судження, висновки);
– обґрунтування (аргументування) тези.
|
Сімнадцяте грудня
► Запишіть
у зошит сталі вирази, які найчастіше вживаються під час телефонної розмови.
«Добрий день!», «Я слухаю!», «Алло!», «Ви
можете приділити мені кілька хвилин?», «Я телефоную ось у якій справі», «Мені
необхідно проконсультуватися з Вами щодо ...», «Будьте ласкаві, покличте до
телефону Олену», «Я хотів би поговорити
з Танею», «Запросіть, якщо не важко, Олександру Семенівну», «Попросіть Рогова,
будь ласка», «Вибачте, це номер 557-89-96?»
►
Запишіть і запам'ятайте найбільш уживані мовленнєві формули для листування:
Хочемо вибачитися за завдані Вам зайві турботи; Щиро просимо вибачення за затримку з відповіддю; Вибачте, нам вельми незручно, що ...; Перепрошуємо за зайві хвилювання з приводу ...; У відповіді на Ваш лист...; Відповідаючи на Ваш лист ...; Хочемо висловити свою вдячність за ...; Перш за все дозвольте подякувати Вам за ...; Цей лист — вияв нашої вдячності за ...; Вдячні Вам за запрошення ...; Дякуємо за надану змогу ...
Завдання № 5. Складіть схеми:
«Діалог: правила ведення», «Телефонна розмова: правила ведення», «Вимоги до листування», скориставшись здобутими теоретичними відомостями.
Завдання № 6 Законспектуйте!
Етикет
ділового листування
Фахівці з проблем культури ділового мовлення пропонують під час написання
листа дотримуватися таких правил:
1.
Починати листа необхідно із звертання:
Шановний/а (ім'я та по батькові)!..
2.
У сучасному діловому листуванні прийнято
зазначати звання адресата чи вказувати на його професію: Шановний вчителю!..
3.
Не слід забувати, що в українській мові
звертання вживаються у формі кличного відмінка: Шановний Петре Степановичу..
4.
Дуже важливо ретельно обміркувати
початкову фразу листа, від якої може багато залежати: Перш за все дозвольте
подякувати Вам за ...
5.
У листах-підтвердженнях варто скористатися
такими початковими фразами:
Із вдячністю підтверджуємо отримання листа-відповіді...
6.
Поширеними вступними фразами в ділових
листах є посилання на попередній лист, телефонну розмову, подію, зустріч:
Відповідаючи на Ваш лист...
7.
У діловому світі іноді виникають такі
ситуації, коли потрібно вибачитися, перепросити за неприємності, яких ви
завдали адресату: Щиро просимо вибачення за затримку з відповіддю,
Перепрошуємо за зайві хвилювання з приводу ...
8. Вибір завершальних речень є також дуже важливим і залежить від змісту листа. Дякую — найуживаніше слово кожної ділової людини.
Етикет вимагає: якщо документ починається формулою особистого звертання до адресата, то й закінчуватися повинен формулою ввічливості: 3 повагою ...
Домашнє завдання
2. Повторити: розділові знаки в простих ускладнених реченнях. (& 23-24)
3.Виконати вправу № 453 (ситуація 2). Адресат - я, а лист надіслати на мою електронну пошту nbartalevich@ukr.net, дотримуючись вимог листування.(для тих, хто не був присутній на уроці)
Урок № 30
Картка-інформатор
1) Інформаційні жанри — жанри
публіцистики, найважливіша ознака яких — новизна факту, що повідомляється. До
інформаційних жанрів відносять замітку, звіт, інтерв'ю, репортаж, інформаційну
кореспонденцію, представлення, пояснення (жанри, головне завдання яких
повідомити, відтворити, описати факт, подію, явище).
Головна мета — інформувати читача про те, що відбулося
(відбувається чи буде відбуватись) та називати, не коментуючи, факти з
реального життя. Новина — повідомлення, у якому йдеться про щось досі
невідоме, що щойно відбулося і заслуговує на увагу громадськості. Ознаки
подієвої інформації: лаконізм, оперативність, об'єктивність, невтручання у
виклад за допомогою власних суджень та оцінок, певна подія, факт в основі
новини.
2) Повідомлення
(інформація) — те, що сповіщається комусь; письмова чи усна інформація.
Мета —
інформувати про різні події життя особи: навчання, роботу, обмін чи продаж,
різні культурно-громадські та наукові заходи.
Повідомлення подаються на сторінках газет, журналів та
окремих афішах. Залежно від характеру документа в ньому зазначаються організатори
заходів, час і місце їх проведення, умови входу (платні, безоплатні).
За змістом — поділяються на два види: 1)
повідомлення про будь-яку подію; 2) повідомлення про потребу в послугах.
Повідомлення має такі
реквізити: назва виду документа, текст, що містить інформацію про надання
послуг або можливість їх надання, адресу автора повідомлення.
Завдання
№ 4 Уважно прочитайте тексти, виберіть з них лише
ті фрагменти, які вам допоможуть розкрити значення інформаційного жанру.
Назвіть цей жанр.
1) У житті людини нерідко виникають ситуації, за яких є потреба познайомитися. Здебільшого процедура знайомства відбувається за участі третьої особи — посередника. Таке знайомство називається рекомендуванням (представленням). Із плином часу більшість правил рекомендування залишилися незмінними. За етикетною нормою: молодшого завжди рекомендують старшому; чоловіка завжди представляють жінці; підлеглого завжди рекомендують керівникові; колегу завжди представляють клієнтові тощо. Представляючи людей, за можливості слід додавати коротку ділову та коректну інформацію про кожного: Сергію, дозволь представити тобі нового учня Сашка. Він нещодавно прийшов у нашу школу.
2) Пояснення — це усний виступ учасників
процесу спілкування, що містить відомості про відомі їм обставини справи, що
обговорюється. Під час пояснень особи, розкриваючи сутність певного явища,
закону чи процесу, не обмежені в часі, але необхідно слідкувати за тим, щоб
вони не відхилялись від теми та предмета спілкування. Пояснення ґрунтується не
стільки на уяві, скільки на логічному мисленні з використанням попереднього
досвіду. Пояснення повинні бути короткими й зрозумілими. Наприклад, треба пояснити
тому, хто цього не знає, як грати в ту або іншу гру, як проїхати по місту до
того або іншого місця, як годувати собаку, як доглядати за акваріумними
рибками, як записати передачу на смартфон, як користуватися електричним
приладом. Пояснюючи, не треба нервувати, сердитися на того, хто не розуміє,—
запам'ятайте: раз вас не розуміють, значить ви погано пояснюєте. Пояснювати
треба крок за кроком, переходити до наступного кроку — тільки якщо
переконалися, що попередній крок ваш співрозмовник зрозумів.
3) Служба коротких повідомлень, смс-повідомлення (англ. SMS, Short Message Service) — послуга
обміну (передачі і прийому) короткими текстовими повідомленнями в
телекомунікаційних мережах, доступна для більшості мобільних телефонів та інших
комунікаційних пристроїв, таких як пейджер, модем, КПК або навіть настільний
комп'ютер (за допомогою функцій програмного забезпечення).
Для
реалізації послуга повинна підтримуватись оператором зв'язку, комунікаційним
пристроєм та програмним забезпеченням комунікаційного пристрою. Під час
мобільного зв'язку для користування послугою потрібна SIM (USIM, R-UIM)-карта. Технологія смс-повідомлень підтримується мобільними
мережами GSM, NMT, D-AMPS, CDMA, UMTS. Існує також послуга передачі текстових
повідомлень на телефони стаціонарного (фіксованого зв'язку) (Вікіпедія).
Завдання № 5 Словникова робота в зошитах
Запишіть і
запам'ятайте формули представлення. Продовжте ряд, дібравши свої варіанти:
Пані Коваль (Марино), дозвольте представити Вам пана
Сергієнка (Миколу); Оксано – це моя сусідка;
сьогодні в нас у гостях...
Урок № 25
►
Які ознаки мають
слова іншомовного походження?
► Чи у всіх стилях можуть вживатися слова іншомовного походження?
Завдання № 3 Прочитайте лінгвістичну довідку.
Слова, запозичені з інших мов, складають близько
10—15% словникового запасу української мови. Переходячи в нашу мову, вони
пристосовуються до її закономірностей, фонетично й граматично адаптуються.
Через часте й широке використання іншомовних
слів більшість із них загальнозрозумілі і не потребують коментарів, пояснень
чи перекладу. Використання таких слів рекомендується в ділових паперах,
оскільки вони увійшли до активного словника міжнаціонального спілкування і
часто не мають еквівалента в українській мові. До міжнародних (або
інтернаціоналізмів) належать фінансові та юридичні терміни, терміни
бухгалтерського обліку, поштово-телеграфного зв’язку, діловодства, торгівлі
тощо: банк, фінанси, бюджет, телеграф,
телефон, віза, гриф, штраф, копія, сума, тренер, менеджер, аванс, адвокат,
конституція. Використання великої кількості іншомовних слів у документах
пояснюється прагненням до точності, однозначності викладу.
Досить часто в публіцистичній мові використання
іншомовних слів викликане необхідністю передати певний душевний стан, бажанням
здаватися більш сучасним, більш динамічним, більш обізнаним. Особливо це типово
для молодіжної мови. Використання запозичень у певному контексті часто зумовлює
стильові відмінності тексту. Так, використання Portier замість Pfortner або Hauswart надає особі більшої ваги, a transpirieren замість schwitzen сприймається менш
забарвленим.
Запозичення надають тексту певних стилістичних
ознак, вони здатні віднести його до певного стилістичного рівня: високого, нейтрального, низького. Використання іншомовних слів може виражати суб’єктивне
ставлення мовця, яке містить як позитивні, так і негативні конотації..
Слова іншомовного походження часто мають певний
спеціальний зміст, який наближає їх до термінологічної лексики. Уживання таких
запозичень має на меті пом’якшити обговорення гострих, заборонених або просто
неприємних тем, таких як хвороба, смерть, провали або невдачі у професійній сфері.
Ще одна функція запозичень — натяк на певний
аналогічний випадок в історії, символічний зміст, проведення паралелі,
порівняння тощо. У таких випадках мовець апелює до фонових знань
співрозмовника, висуває до нього певні освітні вимоги.
У сфері комунікації, рекламі та бізнесі слова
іншомовного походження найбільш продуктивні. Це пов’язано з наявністю значної
кількості термінів та з прагненням до лаконічності й дієвості. Але іноді
використання запозичених слів зумовлено просто прагненням звернути на щось
увагу, виділити або підкреслити.
Запозичення не завжди зайві, досить часто вони
дозволяють уникнути повторів і тим самим урізноманітнити мову.
► Чи знаєте ви; що знаменита страва казахської кухні бешбармак раніше називалася «ет», що в перекладі означає «м'ясо». Традиційну назву запозичили з тюркської мови — «біш» — п'ять і «Бармак» — палець. Адже їдять його руками.
Завдання № 5 Запишіть терміни, поясніть їх значення :
Авізо, ажіо, аваль, дилер, лізинг, холдинг, вексель, брокер, баланс.
Завдання № 6 Лексикографічний практикум. Розтлумачити подані слова
Скептик. Цитадель. Юстирування. Респект. Реноме. Профіцит. Обструкція. Нігілізм. Монополія. Лізинг. Креативність.
Крок доЗНО
Завдання № 7 Виконайте тести
1. Правильно дібрано український відповідник до слова електорат у рядку
А глядачі; Б виборці; В голодувальники; Г приїжджі
2. Правильно дібрано український відповідник до слова плебс у рядку
А виборці; Б можновладці; В слухачі; Г простолюд
3. Помилку через сплутування паронімів допущено в рядку
А ефективні ліки; Б людяний майдан; В будівельний майданчик; Г ефектний одяг;
Д дільничний лікар
4. Лексично
неправильне словосполучення утворить слово навичка прикметнику
А рухова; Б шкідлива; В практична; Г граматична
5. Не можна замінити поданим у дужках варіантом виділене слово в реченні
А За високими
осокорами почало світліти (світлішати) небо.
Б Молоко дуже
корисне (корисливе) для молодого організму.
В Ми не хотіли
брати участь у цих темних (підозрілих) справах.
Г М'який (незлостивий) докір корисніший за нещиру подяку.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прокоментуйте висловлювання Ш. Бернара: «Якщо людина не знає мови народу, на землі якого проживає, то вона є або гостем, або окупантом, або не має розуму». Коментар напишіть у формі вільного есе.
Урок № 26 Третє грудня
Урок № 23
Двадцять шосте листопада
1 |
Порушення стилістичної єдності тексту: стилістична
несумісність слів, різностильові синтаксичні структури, різностильове
забарвлення тексту (сполучення слів різних стилів) |
2 |
Неправильне вживання слів з переносним значенням,
фразеологізмів, штучна образність |
3 |
Невміння користуватися граматичними синонімами
(варіантами словоформ, словосполучень, речень у текстах різних стилів) |
4 |
Невиправдане вживання мовних штампів, кліше,
слів-паразитів |
5 |
Порушення
милозвучності мовлення |
6 |
Невмотивоване
нагромадження одних і тих же частин мови або їх форм |
7 |
Уживання громіздких, одноманітних синтаксичних
конструкцій, що роблять текст стилістично невиразним |
Мова має багато сфер застосування. По-різному говорять
у побуті, на виробництві, на офіційних зборах, на мітингу. Інші мовні засоби
використовуються при написанні наукової праці, ділового документа, художнього
твору. Адже кожен із цих стилів мовлення — усних і писемних — має свою мету,
яка досягається використанням різних слів і форм, вимагає різної побудови речення.
Отже, людина повинна знати матеріал мови — її словник, і граматичні правила —
і, крім того, має навчитися вміло їх використовувати, відповідно до мети
висловлювання (М. Русанівський).
Завдання № 5 Визначте, які стилістичні помилки допущені в
запропонованих реченнях і з чим вони пов'язані. Вкажіть їх біля кожного
речення.
1.
Разом із його
кар'єрою зростає і його значення.
2.
Його гітара
виросла в ціні.
3.
У твоєму
оповіданні розповідь про найтаємніше.
4.
Його нова пісня як
масло масляне.
5.
Дешеві ціни на
виступ.
6.
Перед Новим роком
рівень продажів альбому «Дискотека аварія» збільшився, завдяки всім відомому
хіту «Здрастуй, опа, Новий рік».
Завдання № 6 Прочитайте
речення, знайдіть порушення стилістичних норм. Запишіть відредаговані
варіанти.
Батьки залучають малечу не смітити в громадських
місцях. На протязі всього життя Леся Українка боролася зі складним недугом.
Допомогти людині похилого віку перейти дорогу — це страшенно просто. Солдати
Всеволода мужньо йшли на половців. їжею для первісних лідей були блюда із
м'яса. Учень привів приклад із роману «Чорна рада». Біля години я вибирала
подрузі букет. Маршрутні таксі їздять по графіку. Вирішуючи задачу, я попав у
тупик. У якості митця Т. Шевченко відомий у всьому світі. Зі Львова мама привезла
всім членам родини пам'ятні сувеніри. У висловленнях усної народної творчості
зустрічається порушень закону милозвучності.
Урок № 24
Урок № 20
Урок № 19
Тема. Односкладні й
неповні речення.
Домашнє завдання
І. Вивчити матеріал & 21, с. 91-96.
ІІ. З метою підготовки до ЗНО виконати тести
1. Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками
А односкладне безособове 1 Ясенець — дуже гарна рослина.
Б односкладне означено- 2 Не можна пройти повз привабливі білі або рожеві
особове пелюсткові квітки, зібрані в китицеподібні суцвіття
В односкладне неозначено-особове 3 Має цупке листя, схоже формою на листочки ясеня.
Г двоскладне неповне 4 Мабуть, тому й назвали його лагідним словом ясенець.
2.Позначте односкладне неозначено-особове речення:
А Не приймаю обчухрану мову,
довіряюсь пшеничному слову.
Б Маму треба любити й розуміти.
В Зачерствілі очищуймо душі!
Г Задзвонили в усі дзвони по всій
Україні.
3.Позначте односкладне безособове речення:
А Світлішає в житті і на душі.
Б Люблять у нас дотепне слово.
В Сади свій сад, плекай свої надії.
Г Від добра добра не шукають.
4.Укажіть тип односкладного речення Сумним
вікам немає вороття (Т. Донець).
А означено-особове;
Б неозначено-особове;
В узагальнено-особове;
Г безособове.
5. Односкладним
означено-особовим є речення
А Було дуже образливо, боляче, гірко.
Б Презентацію підготую завтра.
В З гармат по горобцях не стріляють.
Г Треба полити гарбузи, кавуни, огірки, помідори.
6.Установіть відповідність між реченнями та їх
характеристиками.
А означено-особове; 1Без мови рідної, юначе, й народу нашого
нема.
Б неозначено-особове; 2 Друга шукай, а знайдеш — тримай.
В узагальнено-особове; 3 Над
широким Дніпром у промінні блакить.
Г безособове; 4 Нас
зустрічають хлібом-сіллю.
Д називне 5 Люди, овіяні грозами,
обпалені громами.
7 Багатій, розбруньковуйся, мово!
7. Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками
А означено-особове; 1. Світлішає в житті і на душі.
Б неозначено- особове; 2. Ніжні сутінки. Вечір.
В безособове; 3. Вечірнє сонце, дякую за день! Вечірнє сонце, дякую за втому!
Г узагальнено- особове; 4. І сад, і гай, і пісня солов'я — дорогоцінна спадщина моя.
В узагальнено-особове; 3 Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати.
Г безособове. 4 Довго спали вітри у ярах на припоні.
Урок № 17
Урок № 16
Урок № 15
Двадцять шосте жовтня
Урок № 14
Комментариев нет:
Отправить комментарий