суббота, 11 января 2025 г.

24-та група Українська мова 2025

Четверте лютого 

Класна робота

Тема програми: Морфологічна норма

Тема уроку. Активні й пасивні дієприкметники

Завдання 1 Запишіть дату, вид роботи, тему  програми й тему уроку

Завдання 2   ЗАКОНСПЕКТУЙ!!

Дієприкметник — це особлива форма дієслова, яка виражає ознаку предмета за дією або станом і відповідає на питання який? яка? яке? які? Наприклад: зів’яле (листя), замерзлі (руки), вивчений (вірш).

Ця форма поєднує в собі ознаки прикметника і дієслова. Дієприкметник, як і прикметник, змінюється за родами, числами й відмінками, і ці його форми залежать від форм іменника, з яким дієприкметник узгоджується. Дієприкметник відмінюється як прикметник твердої групи. Разом із тим цій формі властиві дієслівні ознаки виду (доконаного чи недоконаного) і часу (минулого або теперішнього).

Дієприкметники можуть бути активними або пасивними.

У реченні дієприкметник найчастіше буває означенням: На клуні стовбичив промоклий бусол 

Також  може виконувати також функцію іменної частини складеного присудка: Чорна ніч  інкрустована ніжністю (Л. Костенко).

Дієприкметник разом із залежними від нього словами утворює дієприкметниковий зворот. У реченні дієприкметниковий зворот виступає означенням: Сади, омиті музикою згадок, ковтають пил міжселищних доріг (Л. Костенко) (З посібника).

Завдання 3 Уважно прочитайте матеріал & 13, с.55-59.

https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html

Завдання 4  Виконайте  вправу 128 (усно), із матеріалу, який знаходиться нижче вправи випишіть у зошит визначення понять: активні й пасивні дієприкметники та способи їх творення

Завдання 5  Запишіть у дві колонки словосполучення з прикметниками та дієприкметниками.

Нездійснена мрія, нездійсненна мрія, нездоланний народ, нездоланий народ, варена курка, варені яйця, солені огірки, солоні огірки, пéчена картопля, печéна картопля.

 Завдання 6  Виконайте вправу № 129,

УВАГА!!!

У сучасній українській мові активні дієприкметники теперішнього часу вживаються рідко; їх творення й використання потрібно уникати, послуговуючись натомість   конструкціями   той,     що (який)…; ті, що (які)… тощо або добираючи відповідні іменники. Наприклад:  

Завдання 7. Перекладіть українською мовою подані словосполучення. Порівняйте, як утворюються активні дієприкметники в українській та російській мовах.

Почерневшее небо, записанное стихотворение, немигающий взгляд, воющий ветер, опавшие листья, увядший цветок, продуманный ответ, употребляющий лекарства, потухающий костер, волнующая мелодия, стоящий у колодца человек, впечатляющее событие, исполняющий обязанности, режущий инструмент, формирующий состав.

Завдання 8   Поєднайте перший та другий стовпчики, знайшовши продовження висловів. Запишіть їх. Підкресліть дієприкметники, позначте  суфікси.

1 …три роки ждуть.

2 …заєць і пенька боїться.     

3 Під … камінь вода не тече.

4 … коню в зуби не дивляться.

5 Не завжди учений мудрий, а … — дурний

6 … гостю місце за дверима.

7  Обід без солі …, а без хліба …

   А дарованому

   Б незваному

   В несмачний, неситий

   Г невчений

   Д лежачий

   Е обіцяного

   Є полоханий

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Вивчити теоретичний матеріал& 13 , с.55-59.
  2. Виконати вправу:

 Відредагуйте речення, правильно записуючи форми дієприкметників. Визначте синтаксичну роль дієприкметника.

    1. Кружляв в останньому вальсі падаючий лист. 2. Студенти, відвідавші експозиції музею, були в захваті від побаченого. 3. Мене вразили її збліднівші уста, змарнівше обличчя. 4. Чоловік, наближавшийся до нас, зупинився. 5. Під лежащий камінь вода не тече. 6. Посивівше волосся пасмами спадало на чоло, закривало очі. 7. На вечорі виступили з читанням своїх творів початкуючі письменники (З посібника). 8. Там три принцеси зачакловоні у сивих зморщених бабусь (Л. Костенко). 9. Увага! На період спалаху грипу всі температурячі хворі обслуговуються на дому, при зверненні в поліклініку — в першому кабінеті на першому поверсі


 УРОК № 15                                                               

       Чотирнадцяте січня

         Класна робота

Морфологічна норма .

Тема уроку.  Дієслово, дієслівні форми.

 Підручник:  «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотній, Віктор Заболотній. - Київ: Генеза, 2019.

Посилання на підручник:

Завдання 1  Запишіть у робочій зошиті дату, вид роботи , тему програми та  уроку

Завдання 2. Поважно прочитайте матеріал & 11, с.46-50. Законспектуйте матеріал, поданий у таблиці «Форми дієслова». 

Завдання 3  Виразно прочитайте коломийки. У яких формах ужиті в них дієслова?

1. Ой кувала зозуля, та вже не чувати: Полетіла в гай зелений нічку ночувати.

2. Ой піду я в полонину травицю косити, Зроблю собі коновлятко водицю носити.

Завдання 4 Управа № 103. Випишіть дієслова групами залежно від форми:   

1) неозначена; 2) особлива; 3) безособова на - але-то; 4) дієприслівник.

Завдання 5 Виконайте управу № 105

Завдання 6   Прочитайте визначення про безособові слова (с. 48) та виконайте вправу № 107.

Завдання 7  Виразно прочитайте вірш В. Бичка «Українська мова». Що таке дієприкметник?

УКРАЇНСЬКА МОВА
Мово моя українська —
Батьківська, материнська,
Я тобі знаю не вивчену —
Просту, домашню, звичну,
Не через морів прикликану,

Не зі слівників насмикану.

Ти в мене із кореня

Полем мені наговорена,

Дзвоном косі прокована,

У чистій воді смакована.

Болем очей здивована,

Смутком багать продимлена,

З хлібом у душу всмоктана,

 У поті людським намокнута,

З кров'ю моєю змішана.

І аж до кончини залишена

 У серці моїм.

Завдання 8  Порівняйте прикметника і прикметника

 У поданих словосполученнях замініть дієприкметники прикметниками і запишіть паралелі. Чим відрізняються ці форми між собою?

Приклад:  Занесена дорога – чиста дорога.

□ зеленюче поле - 

□ прикриті страви -

□ розбите вікно -

Завдання 9  Прочитайте речення, поясніть розділові знаки. 

1. Сонце спускалося до обрію, заливаючи багрянцем далекі поля та переліски ( І. Цюпа).  2. За Ташанню по ярах шуміли, спадаючи, весняні води (Г.  Тютюнник).  3. Не взявшись за топор, хати не зробиш (  Нар. творчість).

Домашнє завдання

1. Вивчіть матеріал &11,с.46-50.

2. Виконати управу № 108, с.49.

  3. Фотозвіт виконаних завдань надіслати у Viber

Комментариев нет:

Отправить комментарий