понедельник, 3 октября 2022 г.

29-та група Українська мова

    

Урок № 34

Третє  травня

 Класна робота   

Тема. Логічні помилки в складних реченнях. Редагування  речень.

Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019.

Посилання на підручник: 

https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html

Зворотній зв'язок:   сторінка у Viber

Завдання  1  Записати у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.

Завдання  2  Повторіть теоретичний матеріал & 26, с. 109-110 «Правила побудови складних речень». 

Завдання  3  Уважно перегляньте відеоурок. Важливу для вас інформацію запишіть у зошит.

https://www.youtube.com/watch?v=Q5SqAcavCpk

 Завдання  4   Виконайте вправи 253

Домашнє завдання

Повторити вивчений матеріал з теми «Синтаксична норма» & 14-26, с. 64-119.

Підготуватися до КР  з теми.

 

    Урок № 33

    Друге травня

    Класна робота

Тема. Правила побудови складних речень. 
Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019.
Посилання на підручник: 
https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html
Зворотній зв'язок:
сторінка у Viber
Завдання  1  Записати у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання  2  Перегляньте відеоурок та опрацюйте  теоретичний матеріал & 26, с. 107-115. 

Завдання  3  Виконайте вправу  250 (усно)
Завдання  4  Складіть стислий конспект  правил, поданих на с. 109-110. Вивчіть їх.
Завдання  5  Виконайте вправи  252,  255, 259
Домашнє завдання
І. Виконати вправу 260.

ІІ. Опрацювати матеріал рубрики «Культура мовлення» с. 116-11


              

Урок № 32
          Двадцять шосте квітня

                        Класна робота

Тема. Прості ускладнені речення.

Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019.

Посилання на підручник: 

Зворотній зв'язок:  сторінка у Viber
Завдання 1  Записати у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання 2   Опрацювати теоретичний матеріал & 23, 24, с. 97-106.  Скласти  таблиці:
 1. «Групи вставних слів»,
2. «Особливості побудови речень з однорідними членами», подані на с.98, 100-101.
Завдання 3 Виконати вправи:
                             усно- 224, 226, 237, 239;
                             письмово 229; 234, 240
Домашнє завдання
І. Вивчити правила, подані в & 23, 24 на с. 97- 106.
ІІ. Виконати вправи 236, 241.

Урок № 31
                   Двадцять шосте квітня

                        Класна робота

Тема. Порядок слів у реченні. Односкладні й неповні речення.

Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019.
Посилання на підручник: 
Зворотній зв'язок: сторінка у Viber
Завдання 1    Запишіть у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання 2 Перегляньте відеоурок. Виконайте ті завдання, які там  пропонують. Важливу для вас інформацію запишіть у зошит   
Завдання 3   Опрацюйте правила, подані  в & 20, 21 на с. 87- 96. Складіть й запишіть таблицю «Види односкладних речень».
Завдання 4 Виконайте вправи:  усно- 201 (І, ІІ), 202, 212      
                                                       письмово  209, 211.
Домашнє завдання
І.  Вивчити правила, подані в & 20, 21 на с. 87- 96.
ІІ. Виконати вправи  206,  217.
                                                                               
                                                                    

Урок № 30

Двадцять п’яте квітня

Тема уроку.  Контрольне есе на тему: «Герої, що залишилися з нами назавжди».

Завдання 1  Запишіть у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.

Завдання  2 Складіть текст вільного есе. Це може бути розповідь або роздум про тих, хто на вашу думку є героєм і пам’ять про кого житиме  у вашому серці.

 Після написання у чернетці, перевірте, відредагуйте, а потім запишіть   текст  у зошит.
 
  Урок № 29

 Дев'ятнадцяте квітня

 Класна робота

Тема. Пасивні конструкції з дієсловами на – ся. Синтаксичні конструкції з формою на -но, -то.
Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019.

Посилання на підручник: 

Зворотній зв’язок:  Viber (особисті посилання)
Завдання  1    Запишіть у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання  2   Опрацюйте теоретичний матеріал & 19, с. 84-87. 
Завдання  3   Виконайте вправу  190 (завдання А – виписати речення, позначити односкладні безособові.  Б, В – відповідь дати  у письмовій формі).
Завдання  4 Законспектуйте правила, с.84-85
Завдання  5 Вправи 191, 192, 194.  Щоб правильно виконати вправи – вивчіть правила!!!)
Домашнє завдання
І. Вивчити теоретичний матеріал & 19, с.84-85.
ІІ. Виконати вправи  195, 196.

Урок № 28   
 Дев'ятнадцяте квітня
 Класна робота
Тема.  Варіанти граматичного зв’язку підмета й присудка
Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019.
Посилання на підручник: 
Зворотній зв’язок:  Viber (особисті посилання)
Завдання  1   Запишіть у робочий зошит дату, вид роботи й  тему уроку.
Завдання  2   Опрацюйте  теоретичний матеріал & 18, с. 80-84. 
Завдання  3   Виконайте вправу № 180 (завдання А, Б – усно). Завдання В – письмово: виписати правила «Узгодження присудка з однорідними підметами», «Узгодження присудка зі складеним підметом» – всього 12 правил.
Завдання  4  Виконати вправи: 181 (усно),
 183, 184
 Виконуючи вправи, скористайтеся виписаними правилами!!!)
Домашнє завдання
І. Вивчити правила & 18, с. 80-84.  .
ІІ. Виконати вправу № 188.

  Урок № 27   
Дванадцяте квітня           
 Класна робота
Тема уроку Словосполучення з прийменниками в(у), при, за, із-за. 
Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019.
Посилання на підручник: 
Зворотній зв’язок: Viber (особисті посилання)
Завдання 1 Запишіть дату, вид роботи, тему  уроку.
Завдання 2 Повторіть:
ПРИЙМЕННИК — службова частина мови, яка виражає залежність одного повнозначного слова від іншого в словосполученні або реченні.
Прийменники самі членами речення не виступаютьПрийменник підкреслюють разом із тим членом речення, з яким він пов'язаний за змістом:
Я від колиски чую рідну мову. Зацвіла калина біля круч Дніпра.
Прийменники не мають лексичного значення. Проте разом із відмінковими формами іменників, займенників та числівників вони можуть указувати на:
  • місце: По діброві вітер віє, гуляє по полю,  Край дороги гне тополю до самого долу( Т. Шевченко );
  •       час: Сумним бузок стає під вечір (Г. Чубач);

      •  причину: Повітря тремтить від спеки (М. Коцюбин­ський );

  • мету: А я піду за волю проти рабства (Леся Українка );
  • кількість: У майстерні невеликі, на чотири шибки, віконця (М. Стельмах ).
Найчастіше прийменники стоять при іменнику.
З усіма частинами мови прийменники пишемо окремо.
Завдання 3    Перегляньте відеоурок на тему: "Словосполучення з прийенниками в(у), при, за, із-за"
Опрацюйте теоретичний матеріал & 16, с. 73-78.  Законспектувати правила  відповідно до теми.
Завдання 4  Виконайте вправи:  173 (усно);
                                                         169, 174 (письмово)
Домашнє завдання 
1. Вивчити теоретичний матеріал & 16, с. 73-78  
2. Виконати вправу № 176, с.78

УРОК 26  
  Дванадцяте квітня
    Класна робота
Тема уроку.  Словосполучення з прийменником по .
Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019.
Посилання на підручник: 
Зворотній зв’язок: Viber (особисті посилання)
Завдання 1 Запишіть дату, вид роботи, тему  уроку.
Завдання 2  Опрацюйте теоретичний матеріал & 16, с. 74-76
Завдання 3 Перегляньте відеоуроки, запишіть важливі правила.
1.  
2.
Завдання  4   Використовуючи надані  матеріали, сформулюйте правила  вживання  в українській мові прийменника ПО.  Запишіть ці правила й вивчіть
І. Прийменник ПО властивий українській мові, коли йдеться про мету дії, місце дії, час, міру, кількість чогось, а також сферу діяльності. (Наведіть приклади)
ІІ. Рахує по пальцях, читає по складах, мандрує по горах і доли­нах, б'є по великих барабанах.

Прийменник по в сучасній українській мові поєднується з фор­мами знахідного і місцевого відмінків (з формою давального від­мінка  (закінчення - ам) не вживається):

1) із знахідним відмінком виражає:

 а) відношення просторової межі: зайти у воду по коліна, заміряти по канаву;

б) часової межі: відпочивати по серпень;

2) з місцевим відмінком виражає:

а) місце поширення дії: іти по дорозі; розкидати по кімнатах;

б) час дії, що відбувається після якоїсь межі: довідатись по святах (після свят), виїхати по весні, а також протяжність дії; не спить по ночах (ноча­ми) та ін.

Завдання 5.  Прослухайте вправу 4. А з  метою формування  практичних навичок виконайте онлайн-вправу 2. Уживання прийменників по 
 с. 75-76.

Домашнє завдання 

І. Вивчити теоретичний матеріал & 16, с. 74-76.
ІІ. Виконати вправу 172, с.76


УРОК № 25   
  П’яте квітня       
Класна робота
Тема уроку. Уживання прийменників у(в) і  на  з географічними назвами і просторовими іменниками
Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019.
Посилання на підручник: 
Зворотній зв’язок:  Viber (особисті посилання)
Завдання 1 Запишіть дату, вид роботи, тему  уроку
Завдання 2 Перегляньте відеоурок з теми
«Уживання прийменників "в" і "на" з географічними назвами й просторовими іменниками»
Завдання 3 Прочитайте уважно теоретичний матеріал & 16, с.73. Складіть стислий конспект прочитаного (тобто лише про прийменники у(в), на).
Завдання 4  Проведіть лінгвістичне дослідження
  Проаналізуйте подані у таблиці приклади вживання прийменників в і на. Зробіть висновок про те, які значення мають прийменники.

Прийменник в (у)

Прийменник на

У сусіда, у людей (особа, при якій щось відбувається)

На Київ, на вулицю (напрямок)

У кімнату, у море (рух усередину)

На місяць, на день (час дії)

В полі, в колективі (предмет, у якому щось міститься)

На сміх, на свято (мета дії)

У гніві, у хустці (відношення до іншого предмета)

Захворів на грип, багатий на ідеї (набуття предметом певних властивостей)

У вівторок, у бурю (час дії)

Завдання 5
Додатковий матеріал. Опрацюйте його.























Завдання 6 Виконайте вправи: усно –168, письмово – 167          

Домашнє завдання 
1. Вивчити теоретичний матеріал & 16, с. 73 та конспекта.

УРОК № 24   

  П’яте квітня       
  Класна робота
Тема уроку. Складні випадки і варіанти синтаксичного керування.
Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019.
Посилання на підручник: 
Зворотній зв’язок:  Viber (особисті посилання)
Завдання 1 Запишіть дату, вид роботи, тему  уроку
Завдання 2 Перегляньте відео урокна тему: «Складні випадки синтаксичного керування».  Запишіть у зошит сталі мовні звороти й запам’ятайте їх (3:43 – 4:20 хв.)
Завдання 3   Виконайте (усно) вправу  154.
Завдання 4  Опрацюйте теоретичний матеріал & 15, с. 69-71, випишіть визначення терміна керування й приклади наведені нижче. 
Завдання 5 Виконайте вправи:
159 (письмово), 160, 162 (усно),
155, 156  (письмово) , а також законспектувати матеріал рубрики «Довідка».  
Домашнє завдання 
І. Вивчити теоретичний матеріал & 15, с.69-70
ІІ. Виконати вправу  161

УРОК № 23  

Двадцять восьме березня
 Класна робота
Тема уроку. Складні випадки синтаксичного узгодження.
Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019.

Посилання на підручник: 

https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html

Зворотній зв’язок:  Viber (особисті посилання)

Завдання 1 Запишіть дату, вид роботи, тему уроку
Завдання 2  Запишіть в зошит
      Основною ознакою словосполучень є підрядний зв’язок між головним і залежним словами. Розрізняють три види підрядного зв’язку: узгодження, керування і прилягання.
     Узгодженням називається такий спосіб підрядного зв’язку, за якого залежне слово вживається в тій самій формі (роду, числа, відмінка), що й головне, тобто залежне слово узгоджується з головним: чарівний голос, чарівна музика, чарівне дзеркало.
Завдання 3  Опрацюйте теоретичний матеріал & 14, с. 65
Завдання 4 Виконайте вправи:
№ 147, 149 (усно),
№  148, 152  (письмово)   
Домашнє завдання 
І. Вивчити теоретичний матеріал & 14, с.65
ІІ. Виконати вправи  146 ,153                                                                                                            


УРОК № 22                                                               
Двадцять перше березня
Класна робота
Тема програми. Синтаксична норма
Тема уроку.  Поняття синтаксичної норми. Синтаксична помилка.
Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019.
Посилання на підручник: 
https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html
Зворотній зв’язок:   Viber (особисті посилання)
Завдання 1 Запишіть дату, вид роботи, тему програми й  уроку
Завдання 2   Пригадайте вивчене в школі, стисло запишіть відповіді на ці питання:
1.      Що називають синтаксисом?
2.      Які  синтаксичні одиниці ви знаєте?
3.       Що таке словосполучення? Речення?
4.       Чим речення відрізняється від словосполучення?
5.      Які є види зв'язку слів у словосполученні ?
Завдання 4  Виконайте (усно) вправу 143.
Завдання 5 Уважно прочитайте матеріал & 14, с. 64-65 (до заголовка «Узгодження з абревіатурами»). Законспектуйте визначення «Синтаксичні норми», «Синтаксична помилка» та різновиди помилок.
Завдання 6  Самостійна робота. 
1.  Виправте синтаксичні помилки, поясніть, які синтаксичні норми порушено.
ООН прийняв резолюцію, згідно наказу, дякувати вас, особливо на мене сильне враження справив герой оповідання, по виконанні завдання, при дослі­джуванні ми виявили, по власному бажанню, на протязі дня, слід потурбуватися за своє здоров'я.
2. Зредагуйте подані речення.
1. Згадуючи школу, перед нашими очима постає наш дружній клас, бібліотека та оформлений по останньому слову техніки спорт­зал. 2. Учасники олімпіади встигли на регістрацію, яку розпочали в 9 годин ранку. 3. Не дивлячись на спеку   на протязі дня вони збе­рігали трудоспособність. 4. Наслідки змагання їм обявили через три неділі.  5. Без хороших знаннів дуже важко знайти своє місто в житті.
Домашнє завдання
1. Вивчити матеріал & 14, с.64-65.
2. Виконати вправу 144, с.66
3. Повторити написання в словах апострофа і м’якого знака.
 

УРОК № 21                                                               

 Чотирнадцяте березня
Тема уроку.  Тематична контрольна робота № 2   з теми «Морфологічна норма» (тести)
Зворотній зв’язок:  Viber (особисті посилання)
Завдання  1 Запишіть у  зошиті дату, вид роботи.  
Завдання  2 Виконайте тестові завдання. Уважно прочитайте завдання, дайте відповідь. Виконану роботу пришліть на перевірку

Завдання 1-12 мають по п'ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді. За кожну правильну відповідь отримуєте 0,5 бала

1. Неправильно утворено форму ступеня порівняння прикметника в рядку

А якнайзручніший

Б більш сучасний

В найелегантніший

Г найбільш міцний

Д більш добріший

2. Помилку у творенні форми ступеня порівняння прикметника допущено в реченні

А У дискусії перевага буде в того, хто має впевненіший вигляд та наводить більш переконливі аргументи.

Б Найбільш складне під час виступу — це вміння давати найкомпетентніші відповіді на підступні запитання.

В Слухачів можуть захопити більш яскраві приклади, що ви­являться цікавішими, ніж у попередніх ораторів.

Г Найбільш вимогливіша публіка знається на предметі обгово­рення не гірше за найпідготовленішого доповідача.

Д Найефективніша форма підготовки до дискусії — це трену­вальний виступ перед друзями, а не ретельніше заучування тексту промови.

3. Наказовий спосіб дієслова вжито в значенні іншого способу в рядку

А Мама каже, що скільки не дай книжок, а їм усе мало.

Б Ви, тату, їдьте, а я швидко наздожену вас і пішки!

В Берімо приклад із дерев: ростімо у височінь життя.

Г Хай не зітруться підкови, хай не підіб'ються ваші коні.

Д Схаменіться! Будьте люде, бо лихо вам буде.

4. Помилку у творенні ступеня порівняння прикметника допущено в реченні

А Нарешті настали найзаповітніші для кожного випускника дні, сповнені найприємніших вражень.
Б До свята діти вирішили купити квіти: для мами взяли троян­ди, найніжніші з-поміж усіх, які були, а для бабусі вибрали найяскравіші хризантеми.
В Студенти знають психологічну драму «Блакитна троянда» Лесі Українки як найекстраординарніший і найпрекрасніший твір поетеси.
Г Що більш відповідальніша людина, то більш складніше її життя, адже вона все хоче зробити бездоганно й для цього докладає неабияких зусиль.

Д Найважливіші відкриття людства, як не дивно, є найменш очікуваними: хто б міг собі уявити, що грибок стане джерелом пеніциліну.

5. У формі наказового способу наведено всі дієслова, ОКРІМ

А пиши          Б чеши         В неси         Г даси        Д проси

6. Неправильно побудовано словосполучення на позначення часу

А десять (хвилин) на десяту

Б чверть по одинадцятій

В третя година десять хвилин

Г за п'ять (хвилин) шоста

Д без п'ятнадцяти десять

7. Неправильно утворено відмінкову форму числівника в реченні

А Українці дуже талановиті: до дев'яносто відсотків з них музи­кальні, здатні до музикування.

Б Понад двісті років тому на території Лівобережної України з'явилося це мальовниче село.

В Місяць мчить навколо Землі зі швидкістю три тисячі шістсот вісімдесят один кілометр за годину.

Г Молоко містить близько ста різних речовин, має високі спо­живні властивості, зумовлені його хімічним складом.

Д Деревоподібні кактуси виростають розгалуженими або зі­мкнутими і в діаметрі сягають двадцяти п'яти сантиметрів.

8. Правильно утворено всі форми дієприкметників у рядку

А лежачий, посивілий, побачений, оформлений

Б накреслений, зшитий, нафарбований, помолодівший
В зацікавлений, роблячий, уславлений, змарнілий
Г розвалений, потемнівший, палаючий, знайдений
Д зцілений, випечений, забутий, посміхаючийся

9. Замінити прикметник цілий займенником увесь (у потрібній формі) НЕ МОЖНА в реченні

А На толоку традиційно збиралася ціла вулиця.

Б Цілий вік вона тужила за своїм утраченим коханням.

В Не вистачить цілого життя, щоб дяку тобі скласти, мамо!

Г Казан хоч і був цілий, але вже добре пощербився.

Д Квитки на спектакль були куплені для цілої школи.

10. Прикметник, що перейшов в іменник, є в прислів’ї

А Недобрий шлях веде в злий край.

Б Доброму каменю пісок не страшний.

В Лінивий двічі ходить, а скупий двічі платить.

Г І найменша іскорка зродить великий вогонь.

Д Мудрий чоловік вартий десятьох.

11. Форми ступенів порівняння  можна утворити від усіх прикметників у рядку

А потужний, холодний, гнідий

Б суперскладний, цікавий, злий

В вразливий, старанний, чесний

Г сліпий, глибокий, добрий

Д  злющий, мудрий, смачний

12. Правильну відмінкову форму числівника п’ятдесят наведено в рядку

А  Р.в.  п’ятидесяти              В   О.в.   п’ятдесяти            Д. О.в   п’ятидесятьма

Б  Д.в.  п’ятдесяти                Г   М.в.   п’ятидесятьох

 

Завдання 13-15 на встановлення відповідності. До кожного ряд­ка, позначеного буквою, потрібно дібрати відповідник, позначений цифрою. Якщо усі 4 відповіді правильні, то за питання отримуєте 2 бали.

 

13. З'ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

Щодня ми реалізуємо себе, (1) виявляючи своє ставлення  до (2) навколишнього світу, і найповніше, (3) найглибше (4) цей процес відбувається в мовленні під час повсякденного спілкування.

А дієприслівник (форма дієслова)

Б прикметник

В займенник

Г прийменник

Д прислівник

14. З'ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (циф­ра позначає наступне слово).

(1) Нині важко й уявити, що відносно недавно —якихось (2) со­рок  років тому — чи не головним засобом (3) духовного порозуміння (4) в молодіжному середовищі була не рок-музика, а таки поезія.

А прикметник

Б числівник  

В займенник

Г прислівник

Д прийменник

15. З'ясуйте, якими частинами мови є виділені в реченні слова (циф­ра позначає наступне слово).

Надвечірнє сонце, (1) вихопившись із хмари, кинуло коротку тінь під пнями, (2) навколо (3) яких літо (4) щороку кораловим на­мистом розсипає запашну суницю.

А займенник

Б дієприслівник (форма дієслова)

В прислівник

Г прийменник

Д сполучник

Домашня робота

І. Ознайомитися з матеріалом  & 14, с.64-65.

ІІ. Виписати визначення «Синтаксис».

 УРОК № 20                                                               
Сьоме березня
Класна робота
Тема уроку.  Активні й пасивні дієприкметники.
Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019.
Посилання на підручник: 

Зворотній зв’язок:   Viber (особисті посилання)
Завдання 1 Запишіть дату, вид роботи, тему уроку
Завдання 2 Уважно прочитайте матеріал & 13 , с.55-59.
Завдання 3 Виконайте (усно)  вправу 128, із матеріалу, який знаходиться нижче вправи, випишіть у зошит визначення понять: активні й пасивні дієприкметники.
Завдання 4    Прочитайте, пригадайте, запам’ятайте
Дієприкметник — це особлива форма дієслова, яка виражає ознаку предмета за дією або станом і відповідає на питання який? яка? яке? які? Наприклад: зів’яле (листя), замерзлі (руки), вивчений (вірш).
Ця форма поєднує в собі ознаки прикметника і дієслова. Дієприкметник, як і прикметник, змінюється за родами, числами й відмінками, і ці його форми залежать від форм іменника, з яким дієприкметник узгоджується. Дієприкметник відмінюється як прикметник твердої групи. Разом із тим цій формі властиві дієслівні ознаки виду (доконаного чи недоконаного) і часу (минулого або теперішнього).
Дієприкметники можуть бути активними або пасивними.
Активними називаються дієприкметники, які виражають ознаку предмета за його ж дією: То була Одарка — тремтяча, мокра, як хлющ (Г. Тютюнник). Активні дієприкметники утворюються лише від неперехідних дієслів.
Пасивними називаються дієприкметники, які виражають ознаку предмета за дією над ним: Засмалені сонцем, закурені, мокрі од поту обличчя вилискували радістю і здоров’ям (О. Довженко).
Пасивні дієприкметники мають ознаку минулого часу і утворюються лише від перехідних дієслів.
У реченні дієприкметник найчастіше буває означенням: На клуні стовбичив промоклий бусол (Л. Костенко). Він може виконувати також функцію іменної частини складеного присудка: Чорна ніч інкрустована ніжністю (Л. Костенко).Дієприкметник разом із залежними від нього словами утворює дієприкметниковий зворот. У реченні дієприкметниковий зворот виступає означенням: Сади, омиті музикою згадок, ковтають пил міжселищних доріг (Л. Костенко) (З посібника).
Засобом розрізнення прикметника і дієприкметника може бути наголос (у прикметниках наголошується суфікс, у дієприкметників — корінь: варéний — вáрений) або суфікс (прикметниковий -н- і дієприкметникові -н-, -ен-, але в дієприкметнику зберігається перед -н- суфікс дієслівної основи -а-, -и-, -і-, -ї-підписати — підписаний.
Завдання 5  Запишіть у дві колонки словосполучення з прикметниками та дієприкметниками.Нездійснена мрія, нездійсненна мрія, нездоланний народ, нездоланий народ, варена курка, варені яйця, солені огірки, солоні огірки, пéчена картопля, печéна картопля.
У сучасній українській мові активні дієприкметники теперішнього часу вживаються рідко; їх творення й використання потрібно уникати, послуговуючись натомість конструкціями той, що (який)…; ті, що (які)… тощо або добираючи відповідні іменники (З посібника).
Завдання 6 Перекладіть українською мовою подані словосполучення. Порівняйте, як утворюються активні дієприкметники в українській та російській мовах.
Почерневшее небо, воющий ветер, опавшие листья, увядший цветок, употребляющий лекарства, волнующая мелодия, стоящий у колодца человек, исполняющий обязанности.
Завдання 7  Виконайте вправу  129, 133, 138

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Вивчити теоретичний матеріал& 13 , с.55-59.
2. Виконати вправи 135, 140, с. 58-59.
3. ДОДАТКОВО.
   З метою підготовки до ДПА (ЗНО) виконайте завдання перейшовши за покликанням

4. Повторити матеріал з теми «Морфологічна норма», підготуватися до контрольної роботи.

Урок № 19
Двадцять перше  лютого 
  Класна робота
Тема уроку. Паралельні форми вираження наказового способу дієслів 1 та 2 особи множини.
Підручник: Підручник: «Українська мова»: (рівень стандарту): підручник для 11 кл. закл. заг. серед. освіти/ Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ: Генеза, 2019. С. 52-54
Посилання на підручник: 
https://pidruchnyk.com.ua/466-ukrayinska-mova-zabolotniy-11-klas.html
Зворотній зв’язок:  Viber (особисті посилання
Завдання  1 Запишіть у робочому зошиті дату, вид роботи , тему уроку..
Завдання  2.  Узагальнення вивченого.  Уважно прочитайте матеріал, запишіть у зошит.
Спосіб дієслова виражає відношення дії до дійсності. Дієслова бувають дійсного, умовного і наказового способів.
Дійсний спосіб означає дію, що вже відбувалася, відбувається чи відбуватиметься. Наприклад: Над степом сяяло тепле сонце вересня. Напливала хмарка, віявся дощ (Т. Масенко).
Умовний спосіб означає дію, можливу за певних умов чи бажа­ну. Наприклад: Хотіла б я піснею стати у цюю хвилину ясну (Леся Українка).
Умовний спосіб твориться від дієслів минулого часу за допо­могою частки би (б). Частка би вживається після дієслів, які закінчуються на при­голосний (ходив би, косив би), частка б — після дієслів, що закінчу­ються на голосний (ходила б, ходили б).
Наказовий спосіб у формі наказу, заклику, побажання, прохан­ня, поради виражає спонукання до дії, яка реально не існує. Напри­клад: Не дуріте самі себе, учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь (Т. Шевченко).
Дієслова наказового способу мають категорію виду, особи (2-ї од­нини, 1-ї і 2-ї множини), числа і не мають категорії часу.
Форми наказового способу утворюються від основ теперішнього часу за допомогою закінчень.
1-ша ос. множини (ми) —  - імо (-ім), -мо (несімо, несім; робімо, робім; сипмо, співаймо);
2-га ос. множини(ви) — іть (-іте), -те (несіть, несіте; робіть, робіте; сипте, співайте).
Закінчення----  -імо (-ім), -іть (-іте) вживаються в таких ви­падках:
1. Якщо наголос припадає на закінчення: несýть — несім, несімо, несіть. Якщо при утворенні доконаного виду додається префікс, на який переноситься наголос, закінчення залишаються ті ж самі:
2-га ос. множини — винесіть (винесіте), висипте, заспівайте.
2. Якщо основа закінчується збігом двох приголосних:
2-га   ос. однини — гукни, стрибни;
1-ша  ос. множини — гукнімо, стрибнімо;
2-га   ос. множини — гукніть, стрибніть.
Завдання 3 Опрацюйте теоретичний матеріал підручника, с. 52-54. ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!!! На рубрику «Культура мовлення»
Завдання 4  Випишіть речення з дієсловами в наказовому способі. Позначте суфікси дієслів.
1. Горіть і боріться, любіть Батьківщину, огні свого серця єднай­те в бою! (В. Сосюра)
2. В земних пластах шахтар, учений в кабінеті, наближуйте прихід прекрасної пори (В. Сосюра). 
3. Хлюпни нам, море, свіжі лави! О земле, велетнів роди! (П. Тичина) 4. Я хотів би вітром бути, щоб воложити вам лиця (М. Рильський). 5. Співала б риба, коли б голос був (Н.  тв.) 6. Слухати команду! Підняти весла!
Завдання 5. Виконайте вправи 1-4

  Вправа 1 Поряд із поданими дієсловами запишіть відповідні форми 2-ї особи однини і множини наказового способу.
Вийти, викреслити, відійти, вірити, знімати, кинути, лізти, сісти,  створювати, скакати.
Вправа 2 Перепишіть речення, замінюючи описові звороти синонімічними дієсловами у формі наказового способу.
1. Дайте пораду, як це зробити. 2. Треба довести до кінця розпо­чату роботу. 3. Слід передати своїми словами зміст цього оповіда­ння. 4. Давайте зробимо перевірку наших розрахунків. 5. Просимо оглянути майстерні.
Вправа 3  Утворіть і запишіть дієслова у формі 2-ї особи однини наказового способу й з’ясуйте: чому в одних словах пишеться  знак м'якшення, а в інших ні.
1.  Сісти, стати, посунутись, їхати.
2.  Насипати, різати, повірити, їсти.
Вправа 4 Перепишіть речення, уставляючи пропущені букви (якщо потрібно). Після діє­слів наказового способу в дужках визначте особу і число.
1. Глянь.., (2 ос., одн. ) моя дитино, через Україну, через нашу хату вже качки л…тят... (М. Ткач).
2. Облиш., забобони, обмий совість, а потім одежу, зали…  хиби й підіймайся  (Г. Сковорода). 3. Кажу собі: «Не вір… неправ­ді!» (Г. Чубач). 4. Нехай гнет...ся лоза, а ти, дубе, кріпис.., ти рости та рости, не хилис.., не кривис..! (С. Руданський).
Домашнє завдання
1. Вивчити матеріал  & 12, с.52-54
2. Виконати вправи    124,127
3. Повторити  тему "Активні й пасивні дієприкметники", ознайомившись з  & 13, с.55-59.

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий